Arkivnyhed - Kan være forældet

Beskæftigelsesborgmester vil skaffe flere hænder til presset servicebranche

Ny kampagne med plakater i gadebilledet skal vise ledige og unge københavnere, at der er masser af job på hoteller, cafeer og restauranter.

"Det er absurd, hvis mangel på arbejdskraft forhindrer fremgang i servicebranchen", siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard.

Hoteller og caféer med kortere åbningstid. Restauranter, der må afvise gæster, fordi de mangler tjenere. Færre valgmuligheder for københavnere og turister. Og et kæmpe økonomisk tab for byens virksomheder.

Det er konsekvensen af, at der mangler tusindvis af kokke, tjenere, rengøringsfolk og bartendere i servicebranchen i København.

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen går derfor i gang med en stor kampagne, der skal skaffe flere hænder.

”Det er en meget alvorlig situation for vores by. Hvis København skal rejse sig efter corona, skal vi have servicebranchen til at blomstre. Derfor sætter vi ind med en kampagne, der skal vise ledige og studerende, at der er masser af job at få lige nu”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

I brancheorganisationen HORESTAs seneste medlemsundersøgelse oplyser over halvdelen af de københavnske overnatnings- og spisesteder, at de har problemer med at rekruttere bl.a. tjenere og køkkenpersonale.

 

Store plakater i byens gader

Fra mandag vil plakater i bybilledet lyse op med budskabet om, at der er masser af ledige job i køkkener, bag bardisken og på gulvet.

Et kampagnesite vil indeholde direkte links til jobopslag, og Københavns Kommune vil afholde flere matcharrangementer mellem ledige og virksomheder i uge 34. Der bliver også uddelt Go-Cards på caféerne og lagt opslag og videoer på sociale medier.

”Det her er et af de største enkeltstående beskæftigelsesproblemer i København lige nu, og det er absurd, hvis mangel på arbejdskraft forhindrer fremgang i så vigtig en branche. Vi skal både have fat i de unge studerende, de ledige der har mistet jobbet under corona, og så alle de nuværende podere, der snart ikke længere er brug for. Vi vil vise dem, at der er masser af gode job og udviklingsmuligheder i servicebranchen”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

En branche der rykker folk fagligt og socialt

På byens spisesteder og hoteller er samarbejde og fællesskab helt centralt, og der er plads til ambitioner.

At der ikke behøver være langt fra det første job til en lederstilling, er Andreas Meyer på 29 år et godt eksempel på. Han startede i restaurationsbranchen som tjener, og har arbejdet sig op til i dag at bestyre Letz Sushi i Valby.

”Du skal kunne være en del af et team. Alle er en vigtig brik i puslespillet, og det synes jeg er fedt. Det er sjovt at arbejde i restaurationsbranchen. Ellers havde jeg ikke været her i ti år”, siger Andreas Meyer.

 

Fakta om kampagnen

  • Kampagnen om at skaffe flere medarbejdere til servicebranchen kører i uge 34
  • Det er Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune, der står bag
  • Der er opsat 255 plakater over hele København med budskabet om, at der er masser af ledige job på byens hoteller, caféer og restauranter
  • Der er oprettet et kampagnesite: Find dit nye job i servicebranchen | Jobtips til ledige københavnere (kk.dk), hvor ledige, studerende og andre interesserede bl.a. kan finde links til konkrete jobopslag og uddannelsesmuligheder i servicebranchen.
  • På sociale medier kan man også se en video med Andreas Meyer, der har arbejdet sig op til at blive bestyrer af en restaurant, og en video om mulighederne i hotelbranchen.

Læs mere om kampagnen her