Alle konflikter kan håndteres
Der ligger 50 farverige postkort på et spisebord. Hver deltager til dagens konflikthåndteringskursus for frijobbere skal vælge to postport. Et, der siger noget om dem selv og et, der viser noget om konflikter. Karina, der har arbejdstøj på, vælger Jesus på skødet af Jomfru Marie til at illustrere en konflikt.
”Konflikter handler om kærlighed og dæmoner. Jeg vælger dette billede, da det viser min datter og jeg. Jeg ved, at jeg ikke kan give hende den kærlighed, som hun har brug for, men jeg slås med for mange dæmoner og kan ikke være der for hende lige nu”, fortæller hun.
Frijobberen Herman har også familien i tankerne, da han fortæller, at hans søn har bedt ham om at lægge rusen på hylden, hvis han vil se sine børnebørn. Den konflikt vokser i maven på ham, men han understreger, at langt de fleste konflikter kan løses.
Det bliver anledning til at dagens underviser og civilsamfundskonsulent i Borgercenter Voksne Kirstine Rønnov Due, griber fat i sagens kerne. For der er uenigheder alle steder, men så snart de påvirker vores handlinger og humør, så kan de håndteres.
”Konflikter får os til at føle. Det kan være manglede kærlighed, følelsen af ikke at blive hørt, at være alene, vred eller ked af det. Konflikter er en spænding mellem mennesker eller inde i os selv og kan resultere i ballade, men de fleste kan heldigvis løses. Men det kræver, at vi er klar over, hvad vi gør og hvorfor vi gør det”, siger hun.
Frijobbere er en del af arbejdsstyrken
Kirstine Rønnov Due har holdt kursus i konflikthåndtering for frijobbere med tilknytning til Aktivitetscentret på Sundholm fire gange. Hvert kursus er unikt og udviklet med en frijobber, der selv tidligere har deltaget på kurset. Frijobberen bliver ansat til opgaven med at planlægge og udvikle kurset og som også er medunderviser. På den måde afspejler programmet et indgående kendskab til deltagernes hverdag og den virkelighed, de møder som frijobbere med arbejde på Sundholm eller fx i Byhaverne, cykelværksteder eller på festivaler.
Stine Rex Kneiding, der er tilbudsleder af Aktivitetscentret, fortæller, at alle medarbejdere på Aktivitetscentret skal tage et kursus i konflikthåndtering.
”Vi behandler vores ca. 45 frijobbere som en del af arbejdsstyrken og derfor er det naturligt, at de også skal tage kurset. De udfører et reelt stykke arbejde på Sundholm og andre arbejdspladser i byen, hvor de møder mennesker og kan opleve konflikter. Men kurset får de redskaber til at håndtere konflikter og en forståelse for, hvordan de kan håndteres”, siger hun.
Gå, slå eller stå
Omkring bordet er deltagerne i gang med de næste øvelser, der kredser om, hvordan vi reagerer på konflikter. For hvad skete der egentligt?
”Når vi oplever konflikter, går vi direkte til følelser, men vi glemmer ofte fakta. Med udgangspunkt i figuren Tal med hjertet kan vi tale om konkrete fakta og derefter gå efter følelser, så behov og til sidst ønske, som handler om hvordan vi kommer videre fra konflikten”, siger Kirstine Rønnov Due.
Mange af os har ikke haft gode rollemodeller for, hvordan vi håndtere konflikter. Men der er helt overordnet tre måder at reagere på, der kan kategoriseres i stå, slå eller gå. Det betyder, at vi har alle mønstre, der er påvirkede af blandt andet vores opvækst og hvor vi følelsesmæssigt er i livet. Og det er ikke altid muligt at vide på forhånd, hvordan vi reagerer eller hvad der er en bedste løsning på en konflikt. Kirstine Rønnov Due understreger, at det ofte handler om at tage tempoet ud af konflikten, men andre gange skal man reagere hurtigt.
Herman understreger den pointe, da han fortæller om en konflikt, hvor han turde at stå i stedet for at gå. To venner blev uenige og kom op at slås hjemme hos ham.
”Jeg stillede mig imellem dem, også selvom jeg synes, at de begge opførte sig tåbeligt. Men jeg ønskede ikke at de kom til skade og det lykkedes mig at få ro på dem”, fortæller han.
Frijobber Yasmin fortæller, at hendes reaktioner på konflikter har ændret sig med alderen. Hun deler en oplevelse med en kvinde, der råbte grimt ad hende, da Yasmin passede sit job i Byhaven. Yasmin blev overrasket over den anden kvindes hårde ord, så hun trak sig væk fra kvinden for at undgå at optrappe konflikten.
”Når jeg tænker over oplevelsen i dag, så kunne jeg godt have tænkt mig, at jeg havde kunnet stå i konflikten. For den påvirkede mig. Jeg kunne have talt med hende, for måske det slet ikke handlede om mig, men om at hun havde en dårlig dag. Jeg er blevet bedre til at være og stå i konflikten. Ellers lærer jeg jo ingenting”, understreger Yasmin.
Tal med hjertet
Dagens sidste samtale handler om konflikttappen, som den er udviklet af Center for Konfliktløsning. Her bevæger vi os fra et grønt område for foden ad trappen til gule trin og til sidst de røde felter, hvor konflikten står i lys lue. Jo længere op vi kommer r, jo længere er der ned af trappen igen.
”Vi har heldigvis næsten altid et valg. Vi kan vælge, hvordan vi reagerer og vi kan ændre vores mønstre, når vi bliver klar over, hvorfor vi gør som vi gør. Men det er hårdt arbejde at løse konflikter og vi kommer ikke uden om, at vi både privat og på arbejdspladsen rammer svære følelser,” afslutter Kirstine Rønnov Due.
Sådan afsluttes dagen efter to timers ærlig snak og svære erfaringer. Til afslutning har Werner, der har været med til at udvikle dagens kursus, fremstillet farverige flettede æsker i papir til deltagerne. Æskerne gemmer på billeder af konflikttrappen og figuren fra Tal med Hjertet.
Bagom kurset for konflikthåndtering
Kurset i konflikthåndtering er udviklet med ny frijobber hver gang. Det betyder, at hvert kursus er unikt. Det er en central del af Borgercenter Voksnes peerstrategi at involvere lønnede og frivillige peers, som er borgere med levet erfaring udviklingen af vores tilbud. Dette er et eksempel på et af dem.
Aktivitetscentret på Sundholm har et samarbejde med Center for Konfliktløsning, som bl.a. leverer undervisningsmateriale til kurset.
Vil du vide mere?
Anne Pallisgaard Rasmussen
Kommunikationsrådgiver
Socialforvaltningen