Stilladsreklamer på vejareal

Du skal søge tilladelse til at ophænge reklame på stillads på vejareal.

Her på siden finder du de oplysninger, du skal bruge, når du skal ansøge om tilladelse til at ophænge reklame på stillads på vejareal på offentlige og private fællesveje.

Her kan du også finde information om reglerne for råden over vejareal til brug af lift i forbindelse med ophængning og nedtagning af stilladsreklamer.

Hvad er et vejareal?

Et vejareal omfatter både kørebane, cykelsti, fortov, gågader, rabatter og torve. Det afgørende er ikke, hvordan vejarealet ser ud, men om vejbestyrelsen/vejmyndigheden administrerer arealet som en del af vejen. Spørg os, hvis du er i tvivl, eller klik her for at orientere dig. 

Er vejen en offentlig vej?

Hvis reklamen ønskes ophængt på et stillads placeret på offentligt vejareal, vil forvaltningen opkræve takst, jf. vejlovens § 80 stk. 2. Læs mere under ’Takst for reklame på stillads på vejareal’.

Er vejen en privat fællesvej?

Ønsker du at ophænge reklamer på stillads på en privat fællesvej, skal du være opmærksom på, at vejmyndighedens påtænkte afgørelse skal sendes i partshøring, inden en tilladelse kan udstedes. Sagsbehandlingstiden er ca. 15 arbejdsdage. Læs mere under ’spørgsmål og svar om stilladsreklamer på vejareal’.

Ønsker du at opsætte en reklame på en bygning?

Vil du gerne ophænge en reklame på en bygning eller privat grund?  Klik her for at finde mere information om opsætning af reklame.

Reklamer på stilladser

Hvis I vil søge tilladelse til at ophænge stilladsreklamer, er det en god idé at søge i god tid. Reklamen må ikke sættes op, før I har fået tilladelse, og der kan være sager, hvor afgørelsen kan trække ud.

Spørgsmål og svar om stilladsreklamer på vejareal

Vis alle

Kommunen skal give tilladelse til stilladsreklamer

Stilladsreklamer tillades på stilladser, der er opsat i forbindelse med nybyggeri, renovering og ombygning.

Reklamebannere tillades som udgangspunkt ikke på fritstående stilladser, containere, skurvogne og lignende opstillet direkte i reklameøjemed på egen eller offentlig grund.

En tilladelse vil kunne opnås efter en konkret vurdering af, om stilladsreklamen overholder vejarealets anerkendte funktioner og under forudsætning af, at reklamen ikke er til fare eller ulempe for trafikken og/eller har et stødende indhold eller budskab, der forstyrrer trafikken.

Det vil indgå i vurderingen af reklamen, hvordan områdets byrumsmæssige, arkitektoniske og kulturelle værdier, samt andre almene offentlige hensyn påvirkes.

Tilladelse til reklamer på stillads gives med hjemmel i vejlovens § 80 og lov om private fællesveje § 66.

I tilfælde af, at stilladsreklamer ophænges uden kommunens tilladelse, har kommunen i sin funktion af vejmyndighed lovhjemmel til at nedtage reklamen for ophængers (fx reklameejers) regning.

Du finder mere information om stilladsreklamer i menuen nedenfor og i administrationsgrundlag for reklame på stillads gældende fra 1. januar 2025, der vil blive lagt her på siden, snarest muligt.

Ansøgning om tilladelse og fuldmagt

Det er som udgangspunkt grundejer, der ønsker at opsætte stilladsreklamen, som skal ansøge om tilladelse hertil. Hvis en entreprenør (mediefirma etc.) ønsker at opsætte stilladsreklamen, skal der indhentes fuldmagt om partsrepræsentation hos grundejer. Ved ansøgningen skal der vedhæftes en kopi af denne fuldmagt i underskrevet stand og med oplysninger om:

  1. Hvem der er givet fuldmagt til
  2. Hvem der giver fuldmagten
  3. Hvad fuldmagten omfatter

F.eks. kan en andelsboligforening give fuldmagt til et reklamefirma til at ansøge om ophængning af en reklame af en vis størrelse i en bestemt periode på stilladset ud for andelsboligforeningens adresse. I det nævnte eksempel er det reklamefirmaet, der ansøger på vegne af andelsboligforeningen.

Vi opfordrer til at bruge kommunens fuldmagtskabelon, som du finder ved at klikke her.  

I forbindelse med en ansøgning skal der oplyses om placering, udformning, udseende, varighed mv. Det anbefales ligeledes at medsende en skitse af stilladset med reklamen.

Størrelse af arealet på stilladsreklamen og vejledende maksimumstørrelser

Størrelsen på den reklameflade, som der kan opnås tilladelse til, afhænger af flere forhold og er en konkret individuel vurdering fra sted til sted. 

I vurderingen af størrelsen på reklamen inddrager kommunen trafikale forhold, trafiksikkerhed og påvirkningen af byrummet, som reklamen ønskes opsat i.

Der er vedtaget vejledende maksimumstørrelser for stilladsreklamer i Københavns Kommune. De vejledende maksimumstørrelser angiver de forventede maksimale størrelser på reklameduge, som der kan opnås tilladelse til. De lyder som følgende:

  • I de værdifulde/særlige kulturmiljøer gives der som udgangspunkt tilladelse til stilladsreklamer på op til 60-120 m2 afhængigt af det konkrete byrum. Kulturmiljøerne er udpeget i kommuneplanen og findes her Kulturarv | KØBENHAVNS KOMMUNEPLAN 2019 (kk.dk). Linket vil blive opdateret, når den nye kommuneplan bliver vedtaget.
     
  • Uden for de værdifulde/særlige kulturmiljøer kan der som udgangspunkt opnås tilladelse til stilladsreklamer på op til 250 m2 afhængigt af det konkrete byrum.
     
  • På de større veje uden for Indre By, hvor byrummene påvirkes i mindre grad, kan der som udgangspunkt gives tilladelse til stilladsreklamer på vejareal på op til 350 m2.

På det nedenstående kort ses de større veje. Dette er de regionale veje og fordelingsgader udvalgt i kommuneplanen. Følgende gader er undtaget: Toftegårds Allé, Kingosgade, Dybbølsbro, Valby Langgade, Godthåbsvej og Øresundsvej. Det betyder at der som udgangspunkt kun kan opnås tilladelse til op mod 250 m2 på disse veje.

Klik her for at se kort over de større veje

Krav til fotostat i værdifulde/særlige kulturmiljøer

I kommuneplanen er der udpeget forskellige værdifulde/særlige kulturmiljøer, som kommunen ønsker at beskytte. Derfor stilles der i disse områder som udgangspunkt krav om, at en stilladsreklame suppleres af en fotostat på den resterende del af stilladset på vejareal, så oplevelsen af byrummet i mindre grad påvirkes af stilladsreklamen, og så kulturmiljøernes særlige karakter bevares.

Fotostaten skal forestille den bagvedliggende eller kommende bygning.

Reklamefri zoner

Teknik- og Miljøudvalget besluttede 27. maj 2024 at indføre reklamefri zoner fra 1. januar 2025.

I København er der ikoniske pladser og strækninger, som har særlig værdifuld kulturel værdi, som bruges til ophold, og hvor det historiske København kan opleves. Disse områder ønskes bevaret, hvorfor der i udgangspunktet ikke kan opnås tilladelse til opsætning af reklame på stillads i disse zoner, dvs. på Slotsholmen, Amagertorv, Højbro Plads, Gråbrødre Torv, Kongens Nytorv, Nyhavn, Nytorv, Gammeltorv og langs Christianshavns Kanal. Forvaltningen kan løbende justere/udvide antallet af reklamefri zoner.

Klik her for at se kort over reklamefri zoner

Trafiksikkerhed og vejkryds

Når der søges om tilladelse til opsætning af en reklame, vil kommunen inddrage trafiksikkerhed og trafikale forhold i vurderingen af tilladelsen til opsætning af reklamen. 
Der kan i udgangspunktet ikke opnås tilladelse til reklame på stillads på vejareal i de vejkryds, som betegnes som ulykkesbelastede kryds. De ulykkesbelastede kryds fremgår af kortet nedenfor. 

Hvis et kryds ikke fremgår i oversigten over ulykkesbelastede kryds, betyder det ikke, at der kan opnås tilladelse til at opsætte en reklame på stillads i det konkrete kryds. 

I myndighedsbehandlingen af reklame på stillads er der et særligt trafiksikkerhedsmæssigt fokus på stilladsreklamer i komplicerede kryds, hvor der er et særligt behov for at holde fokus på trafikken med henblik på at forebygge uheld. I sådanne komplicerede vejkryds, dvs. fx vejkryds med skarpe vinkler, eller kryds hvor flere veje mødes, eller andre forhold, kan forvaltningen vurdere, at der af trafiksikkerhedsmæssige årsager ikke kan opnås tilladelse til ophængning af reklame på stillads på vejareal det pågældende sted.

Forvaltningen vurderer de trafiksikkerhedsmæssige forhold i myndighedsbehandlingen af de enkelte ansøgninger om reklame på stillads på vejareal.

Klik her se kort over ulykkesbelastede kryds

Ophængning og nedtagning af stilladsreklame

Vær opmærksom på at ophænger af stilladsreklamen skal søge om tilladelse til råden over vej (til opstilling af lift/kran mv.) ved opsætning og nedtagning af stilladsreklamen. 

Her skal du være opmærksom på sagsbehandlingstiderne for ansøgninger for midlertidig råden over vejareal.

Mere information og ansøgning om tilladelse til råden over vej findes her.

Information om tilladelseshaver skal fremgå på/ved reklamen

Det skal tydeligt fremgå i nederste hjørne af reklamedugen, hvem der er ansvarlig for/ejer af reklamedugen. Alternativt kan der opsættes en lille dug/plade (cirka 1 m2) på stilladset med den samme information. Kommune, politi og beredskab skal hurtigt kunne komme i kontakt med firmaet ved akutte situationer omkring reklamen.

Af informationen skal firmanavnet og cvr- eller telefonnummer på reklameejeren tydeligt fremgå. Informationen skal være synlig fra vejareal.

Belysning

Som udgangspunkt gives der tilladelse til belysningselementer, i tidsrummet mellem kl. 8:00 og 20:00 alle dage. Belysning må ikke være generende for omgivelserne.

Elektronisk gengivne eller levende billeder, neonlys mv., gives der som udgangspunkt ikke tilladelse til.

Takst for reklame på stillads på vejareal

Borgerrepræsentationen og Teknik- og Miljøudvalget har vedtaget at indføre en takst for reklame på stillads på offentligt vejareal i Københavns Kommune fra og med 1. januar 2025. Taksten reguleres årligt.

Taksten bliver kun opkrævet for stilladsreklamer på offentlig vej.

Taksten er fastsat til kr. 5,73 pr. m2 pr. dag.

Betalingen udregnes for reklamefladens areal. Taksten udregnes således (5,73 kr.) x areal x antal dage reklamedugen er ophængt.

Eksempelvis vil ophængning af en reklamedug på 250 m2 koste 1432,5 kr. pr. dag. Hvis denne reklame skal ophænges i 10 dage bliver taksten således 14.325 kr.

Faktureringen af tilladelser sker bagudrettet på månedlig basis. Forvaltningen opkræver også takst for stilladsreklamer ophængt på offentligt vejeareal uden tilladelse.

Typiske spørgsmål til takst

Vis alle

Har forvaltningen en vejledning til, hvordan jeg kan afmelde, annullere, forlænge eller tage en kopi af min tilladelse?

Hvad skal man gøre, hvis reklamedugen nedtages før den angivne tidsperiode i tilladelsen?

Du som ansøger er ansvarlig for at afmelde sagen på virk.dk. Hvis dette ikke sker, vil der blive opkrævet takst frem til afmeldingsdato.

Jeg modtager fortsat fakturaer på takst, selvom reklamen er nedtaget?

Du skal selv afmelde sagen på virk.dk, når du ikke længere gør brug af tilladelsen, således du betaler takst for den korrekte periode.

Jeg har betalt for en periode, hvor jeg ikke har brugt tilladelsen?

Det er dig som ansøger, der er ansvarlig for at afmelde sagen. Hvis sagen ikke er afmeldt, anses sagen for ikke at være afsluttet, og som udgangspunkt skal du derfor betale takst indtil perioden udløber eller tilladelsen afmeldes.

Du skal som tilladelshaver betale takst for den periode, hvor du har søgt om tilladelse, hvis ikke der opsættes en reklame, er du selv ansvarlig for at afmelde sagen hvis ikke du ønsker at betale takst.

Hvilket MitID-signatur skal jeg bruge som erhverv?

Det er vigtigt, at du er opmærksom på at bruge medarbejdersignatur, så virksomheden bliver faktureret.

Hvilket MitID skal jeg bruge som privatperson?

Hvis det er dig selv som privatperson der ansøger, skal du bruge dit eget MitID, så modtager du personligt fakturaen.

Hvad skal jeg gøre, hvis vejarealet er angivet forkert?

Det er dig som ansøger, der er ansvarlig for at rette arealet i ansøgningen.

Hvilket MitID skal jeg bruge som privatperson?

Hvis det er dig selv som privatperson der ansøger, skal du bruge dit eget MitID, så modtager du personligt fakturaen.

Hvad skal jeg gøre, hvis vejarealet er angivet forkert?

Det er dig som ansøger, der er ansvarlig for at rette arealet i ansøgningen.

Kontakt

Container- og Gravetilladelser

Islands Brygge 37

Postboks 380

2300 København S

Telefontid

Mandag - fredag kl. 09.00 - 16.00