Personlig pleje
Når du søger om personlig støtte og pleje, vurderer kommunen først, om du kan hjælpes til at genvinde nogle færdigheder, så du igen kan blive i stand til at klare noget af den personlige pleje selv.
Du får støtte af Københavns Kommune på baggrund af, hvad du selv kan klare, og hvad du har behov for, at andre støtter dig i.
Personlig støtte og pleje kan fx være:
- Støtte til at vaske sig eller komme i bad
- Tage tøj af og på
- Børste tænder
- Komme på toilettet
- Anretning af måltider.
Typisk vil du få daglig støtte til personlig pleje. Har du kun brug for hjælp til bad og hårvask, vil du dog som hovedregel få støtte til dette 1-3 gange om ugen.
Du kan modtage personlig støtte og pleje hele døgnet, afhængigt af dine behov.
Mere information om personlig pleje
Fold alle ud
Medarbejdere der kender dig
Vi gør vores bedste for, at du får støtte og pleje af en fast gruppe af medarbejdere, som kender dig og dine behov.
Det er dog vigtigt, at du i forskellige situationer får den bedst mulige faglige støtte, og det kan betyde, at støtten nogle gange leveres af andre end de faste medarbejdere. Det vil især være aktuelt, hvis du har flere eller komplicerede sygdomme eller modtager meget støtte.
Afløsning eller aflastning til pårørende i hjemmet
Hvis du som pårørende i hverdagen hjælper og støtter en nærtstående, har du mulighed for at blive aflastet, så du fortsat kan forlade hjemmet og bevare et socialt liv eller blive afløst i forhold til konkrete opgaver.
Læs mere om Afløsning eller aflastning til pårørende i hjemmet
Klippekort
Klippekortet giver dig en ekstra halv time om ugen med en medarbejder fra hjemmeplejen.
Klippekortet tilbydes til dig, der får støtte til personlig pleje i hverdagen, og som samtidig enten har en indkøbsordning eller tøjvaskeordning, eller som har et meget begrænset netværk.
Praktiske oplysninger
Pris for personlig pleje (2025)
Ingen egenbetaling, men du skal selv betale for sæbe, plejemidler, håndklæder, vaskeklude mv.
Skærmbesøg
Den kommunale hjemmepleje kan levere din støtte som skærmbesøg. Det er dig og hjemmeplejen, der sammen beslutter, hvilken støtte du kan få via en skærm.
Læs mere om skærmbesøg (hjemmeplejetilaeldre.kk.dk)
Frit valg af leverandør
Du kan vælge mellem den kommunale hjemmepleje og de private leverandører. Du kan også selv vælge din hjælper eller få udbetalt et kontant tilskud.
Se oversigt over kommunale og private leverandører
Sagsbehandlingsfrister for personlig pleje
Lovgivning: Serviceloven §83
Tidsfrist for afgørelse: Inden for 10 hverdage
Iværksættelse af indsats efter afgørelse: Inden for 1 uge
Ved akut behov sættes hjælpen i gang med det samme.
Læs mere om sagsbehandling i Københavns Kommune