Søg

Gå ikke glip af vigtig Digital Post fra Københavns Kommune

NemID

Se, hvordan du bestiller NemID, downloader nøgleappen, får nyt nøglekort og vælger ny adgangskode.

Om NemID

Hvem kan få NemID?

Du kan få NemID, hvis du er fyldt 15 år og har et dansk cpr-nummer.

Du behøver ikke være dansk statsborger for at få NemID. Du kan også få NemID, hvis du fx har en dansk opholdstilladelse, arbejder i Danmark eller studerer i Danmark.

Sådan får du NemID

Du kan få NemID ved at bestille tid til Borgerservice og medbringe

ENTEN 1 stk. legitimation med billede

Bemærk: Hvis dit cpr-nummer ikke står på billedlegitimationen, skal du også medbringe legitimation med dit cpr-nummer.

Godkendt legitimation med billede:

  • Kørekort udstedt i et EU/EØS-land, Grønland eller Færøerne
  • Kørekort-appen
  • Dansk knallertkørekort af kreditkorttypen
  • Pas (ikke provisorisk pas)
  • NATO-pas
  • Forsvarets identitetskort (fra Danmark)
  • Politilegitimationskort (fra Danmark)
  • Opholdstilladelse/opholdskort med billede, udstedt i Danmark
  • Danske pengeinstitutters ID-kort
  • Nationalt identitetskort med billede, som er udstedt af en offentlig myndighed i dit hjemland, og som kan anvendes som rejsedokument i Schengen-landene.

ELLER 2 stk. legitimation uden billede

Hvis du ikke har billedlegitimation, kan du bruge to af legitimationstyperne nedenfor i stedet. En af dem skal være dåbs- eller navneattest, sundhedskort eller bopælsattest, og mindst en af dem skal vise dit cpr-nummer.

  • Dåbs-, navne- eller personattest
  • Sundhedskort (ikke midlertidigt), Sundhedskort-appen, særligt sundhedskort eller bopælsattest 
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (maksimalt tre måneder gammel)

Hvis du har boet i Danmark i under to år

Vi stiller altid sikkerhedsspørgsmål, når en borger skal have NemID. Hvis du har boet i Danmark i kort tid, har vi måske ikke nok oplysninger om dig i cpr-registeret til sikkerhedsspørgsmålene. Derfor anbefaler vi, at du tager et vitterlighedsvidne med (en person, der vil bevidne, at du er den rigtige person). 

Vidnet skal være fyldt 18 år, have et dansk cpr-nummer og medbringe egen gyldig billedlegitimation samt sit NemID eller MitID. Vidnets MitID skal være oprettet mindst 10 dage i forvejen.

Du kan også tage et professionelt vitterlighedsvidne med. Det kan være en

  • socialrådgiver
  • socialformidler
  • ansat ved kriminalforsorgen
  • jobkonsulent
  • gadeplansmedarbejder eller en
  • politibetjent

Det professionelle vidne skal medbringe MitID, medarbejderlegitimation og CVR-nummer på sin arbejdsgiver.

Hvis du har bopæl i udlandet

Er du dansk statsborger uden fast adresse i Danmark, kan du få NemID ved enten at 

For svagtseende og blinde

Er du svagtseende, kan du få nøglekort med stor skrift.

Er du blind, kan du bestille en særlig løsning på nemid.nu.

Nyt nøglekort ved hemmelig adresse

Hvis du gerne vil bestille et nyt nøglekort og har hemmelig adresse (navne- og adressebeskyttelse), skal du først registrere en forsendelsesadresse hos NemID, så de kan sende dig nøglekortet. Derefter kan du bestille et nyt nøglekort.

Du skal logge ind med NemID for at registrere en forsendelsesadresse. Hvis du ikke har nøgler tilbage på dit nøglekort, kan du bestille tid i Borgerservice, så vi kan hjælpe dig med at registrere forsendelsesadressen.

Registrer en forsendelsesadresse med NemID

Bestil tid til Borgerservice for at registrere en forsendelsesadresse

Bestil nyt nøglekort, når du har registreret din forsendelsesadresse

Glemt adgangskode

Har du glemt din adgangskode til NemID, kan du bestille en midlertidig adgangskode på nemid.nu.

Du modtager den med posten inden for fire hverdage. 

Hent nøgleappen

Med nøgleappen logger du på med et swipe og løber aldrig tør for nøgler.

Der skal minimum være to nøgler tilbage på dit gamle nøglekort for at kunne aktivere nøgleappen.

Du kan stadig bruge dit nøglekort, selvom du har nøgleappen.

Hent i App Store

Hent i Google Play

Opdatering af ID-oplysninger

Nogle borgere får brev eller Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen om, at de skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID, så de senere kan få MitID. 

Hvis Digitaliseringsstyrelsen ikke har skrevet til dig, skal du ikke gøre noget.

Selvom du har fået brev fra Digitaliseringsstyrelsen og ikke opdaterer dine ID-oplysninger, virker NemID som det plejer.

I NemID-nøgleappen er der en besked om, at nogle brugere skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID. Den kan du se bort fra, hvis Digitaliseringsstyrelsen ikke har skrevet til dig om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger. Dit NemID fortsætter med at virke som normalt, også hvis du har opdateret oplysningerne via appen, selvom du ikke er blevet bedt om det.

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger

Hvis du har NemID nøgleapp, kan du selv opdatere dine ID-oplysninger. Se på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, hvordan du gør.

Hvis du ikke har NemID nøgleappen, kan du hente den til din smartphone i App Store eller Google Play.

Hvis du har spørgsmål eller oplever problemer med at opdatere ID-oplysningerne, kan du kontakte NemID's support på 33 98 00 12 eller idopdatering@digst.dk.

Du er også velkommen til at bestille tid til Borgerservice, så vi kan hjælpe dig med at opdatere dine ID-oplysninger.

Hjælp til NemID

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til NemID, kan du ringe til NemID-support på 72 24 70 50.

Du kan også søge svar på nemid.nu.

MitID erstatter NemID

Alle borgere med NemID skal inden sommeren 2022 have MitID. MitID kan da bruges til alt det, som NemID bruges til i dag.

Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID frem til midten af 2022. Indtil da kan der være steder, hvor du stadig skal bruge NemID.

Du får besked, når MitID helt afløser NemID, og du ikke længere har brug for NemID.

Læs mere om MitID

Kontakt

Telefontider

Mandag

08:00 - 17:00

Tirsdag

08:00 - 17:00

Onsdag

08:00 - 17:00

Torsdag

08:00 - 17:00

Fredag

08:00 - 17:00