Processtærk akademiker til Center for Økonomistyring i Økonomiforvaltningen i Danmarks største kommune
Synes du, at økonomistyring og udvikling af opgaveløsningen er spændende – og har du samtidig god talforståelse og flair for at arbejde tæt op mod forskellige ledelseslag?
Så kom med på holdet i Center for Økonomistyring i Økonomiforvaltningen i Danmarks største kommune
Center for Økonomistyring er et nyt center i Økonomiforvaltningen, som samler alle interne økonomistyringsopgaver. I centret er formålet at styrke økonomistyringen på tværs af Økonomiforvaltningen ved bl.a. at skabe øget gennemsigtighed og styrke prioriteringsrummet.
Center for Økonomistyring betjener forvaltningens fem enheder, som er Rådhuset, Københavns Ejendomme, Byggeri København, Koncern IT og Koncernservice, på økonomiområdet. Det er ambitionen, at centeret skal styrke kvaliteten af økonomistyringen og øge serviceniveauet for de fem enheder.
Hos os får du et job med stor betydning for landets største arbejdsplads og dens udvikling, og du kommer til både at stifte bekendtskab med økonomi, politiske processer og interessenthåndtering. Der er således gode muligheder for at udvikle dine kompetencer og karriere.
Vi tilbyder
Vi tilbyder et spændende, udfordrende og ansvarsfuldt job tæt på den øverste ledelse i Økonomiforvaltningen og direktionerne i enhederne. Der er tale om et varieret og analytisk opgavefelt, der giver en bred erfaring inden for en række aspekter af arbejdet i en stor, offentlig, politisk ledet organisation.
Vi sørger en processtærk akademiker, der har lyst og mod på at være en central medarbejder i at understøtte økonomistyringen på tværs af organisationen, herunder indgå i konsolideringen af det økonomiske grundlag, samt være den gode forretningspartner for vores enheder.
Det nye center er i en opstartsfase, og der vil være mulighed for at tilpasse opgaveporteføljen ift. dine erfaringer og interesser.
Som forretningspartner skal du give støtte og sparring til medarbejdere og chefer på økonomistyring – og være med til at sikre korrekt, rettidig og relevant ledelsesinformation om økonomien til direktionen.
Herudover skal du bl.a. bidrage til at udvikle den tværgående økonomistyring, optimere processer, konsolidere og videreudvikle de økonomimodeller, der anvendes, samt identificere og rapportere økonomiske risici og omprioriteringsmuligheder.
Eksempler på øvrige opgaver er
- udarbejdelse af beslutningsoplæg, notater og analyser til både politisk niveau og til direktioner
- planlægning og procesledelse af den samlede regnskabsproces for Økonomiforvaltningen
- beregning og fordeling af måltal og koordinering af anlægsoversigter
- kvalitetssikring af bevillingsmæssige ændringer på tværs af Økonomiforvaltningen
- indgå i udarbejdelse og koordinering af budgetopfølgningen for Økonomiforvaltningens enheder
- deltage i udviklingsprojekter, der skal sikre optimering og effektivisering af opgaveløsningen på forskellige områder fx budgetopfølgning, lønstyring eller registreringsramme
Du vil i din hverdag også være med til at udvikle den strategiske tilrettelæggelse af vores økonomistyring, bl.a. i forhold til budgetlægning og budgetopfølgning, samt at sikre gode og klare beslutningsprocesser og -oplæg via let forståelig kommunikation.
Vi giver udfoldelsesmuligheder og frihedsgrader og forventer til gengæld engagement, præstationer, samarbejde og vidensdeling.
Du vil blive en del af et uformelt arbejdsmiljø med dygtige og engagerede kolleger, og hvor du skal være garant for og videreudvikle vores styring. Det vil ske i tæt samspil med dine kolleger, medarbejdere og chefer i hele centret og vores kolleger i resten af Økonomiforvaltningen.
Vi forestiller os, at du har
- en relevant økonomisk/samfundsvidenskabelig uddannelse på kandidatniveau
- et par års erfaring, hvor du har arbejdet med økonomistyring eller er nyuddannet med gåpåmod
- evne til at arbejde ansvarsbevidst, selvstændigt og løsningsorienteret
- lyst til at drive og lede processer – både internt i centret og på tværs af hele organisationen
- solide analytiske evner samtidigt med, at du ikke er bange for at komme ned i teknikken
- styr på tallene og en sans for detaljen samtidig med, at du kan skære beslutningsoplæg til
- evne til at videreformidle beslutninger og sikre en modtagerorienteret kommunikation
- stærke samarbejdsevner og er dygtig til at opbygge og vedligeholde relationer
- kendskab til eller erfaring med økonomistyring i offentlig kontekst vil være en fordel
Er vi arbejdspladsen for dig?
Hos os får du et job med stor betydning for landets største arbejdsplads og dens udvikling. Økonomiforvaltningen er en levende arbejdsplads med en uformel omgangstone, kolleger med forskellige faglige kompetencer, sociale aktiviteter og fleksible arbejdsforhold.
Center for Økonomistyring består af tre kontorer med fokus på både forretningsnær økonomistyring og tværgående processer. Du vil indgå i et økonomiteam, hvor opgaverne er varierede og til tider uforudsigelige. Vi har det til fælles, at vi har et højt fagligt ambitionsniveau samtidig med, at vi har det sjovt og godt med hinanden, når vi går på arbejde. Vi har en uformel omgangstone, og lægger vægt på at være gode kolleger, der hjælper hinanden.
I centret vil vi gerne være med til at fremme din karriere. Vi er et centralt center for driften af en stor moderne, offentlig virksomhed, der er med helt forrest i udviklingen – og det skal vores medarbejdere også være. Derfor tilbyder vi dig en arbejdsplads, der prioriterer at videreudvikle og skærpe dine kompetencer på flere niveauer, så du kan udnytte dit potentiale.
Ansættelsesvilkår
Stillingen ønskes besat snarest muligt og gerne senest den 1. juni 2025. Ansættelse sker i henhold til gældende overenskomst og med mulighed for forhandling af individuelle tillæg. Din arbejdsplads vil være på Borups Allé 177 i København NV.
Mere information
Du kan få supplerende oplysninger om stillingen ved at kontakte teamleder Therese Arent Overgaard på 21 56 22 28.
Vi forventer, at du sammen med din motiverede ansøgning vedlægger CV og eksamensbeviser inklusive karakterer.
Søg via linket senest onsdag den 23. april 2025
Vi forventer at afholde samtaler i uge 17 og 18.
Om Økonomiforvaltningen
Økonomiforvaltningen er en af Københavns Kommunes syv forvaltninger. Der arbejder i alt ca. 3.600 personer i Økonomiforvaltningen spredt på forskellige lokationer. Dit arbejdssted vil være Borups Allé 177, København NV. Økonomiforvaltningen består af en central administration, samt fire koncernenheder med egen direktion. Koncernenhederne beskæftiger sig med byggeri, ejendomsdrift og vedligehold, fælles administration og IT for kommunens ansatte. Sammen har vi fokus på at skabe værdi for københavnerne og København. Du vil blive en del af et spændende arbejdsmiljø, hvor motivation, trivsel og det gode samarbejde er i højsædet og med gode muligheder for kompetenceudvikling.