Netværkskonsulent til Borgercenter Handicaps ungeområde

Søg jobbet

Politik og administration
Sagsbehandling
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du i samarbejde med et team af børne- og ungerådgivere med høj faglighed og engagement være med til at understøtte arbejdet, så vi bliver endnu bedre til at afdække og engagere netværk?

Vi ved, at netværket for børn og unge er helt afgørende for at finde gode, holdbare løsninger, uanset om de unge bor hos forældrene eller er anbragt udenfor hjemmet. Vi har fokus på at støtte unge i at have vigtige og varige relationer i overgangen til voksenlivet.

Opgaven som netværkskonsulent
Som netværkskonsulent vil du bidrage til det fortsatte udviklingsarbejde i forhold til at styrke sagsbehandlingens fokus på netværksinddragelse. Det betyder blandt andet, at du skal være undersøgende i forhold til, hvorvidt barnet/den unge kan have gavn af at komme i støtteophold eller blive anbragt i netværket. Dette sker gennem møder med den unge, familie og netværk. Samtidig skal du yde råd og vejledning til de familier, der har et barn fra deres netværk anbragt eller i støtteophold.

Du skal i samarbejde med den unge og deres familier systematisk afdække netværket, det private såvel som det professionelle netværk omkring familien med henblik på at mobilisere ressourcer og derved skabe løsninger i den unges nære miljø. Afdækning af netværk kan ske i et selvstændigt forløb eller i samarbejde med børne- og ungerådgiverne.

Det er afgørende for os, at vi i forbindelse med sagsbehandlingen har fokus på at inddrage både den unges og familiens netværk i et samarbejde om at finde de bedst mulige løsninger for den unge med handicap. I dialogen med den unge og deres familie og netværk anvender vi metoderne SOS, ICS og Styrket borgerkontakt samt inddragende netværksmøder.

Du samarbejder bredt med dine kolleger i resten af huset – men primært børne- og ungerådgiverne. Du får en opgave i at holde fokus på vigtigheden af aktivering af netværket, systematikken i forhold til området og opkvalificering af netværksarbejdet.

Du skal varetage forhåndsgodkendelse samt udarbejdelse af kontrakter for netværksaflastnings- og netværksplejefamilier samt den løbende økonomi forbundet hermed. Og du skal varetage godkendelse af nærtstående familiemedlemmer til aflastning efter Barnets Lov §90.

Du vil blive en del af et team bestående af 23 børne- og ungerådgivere og to socialfaglige koordinatorer, og du vil arbejde tæt sammen med tre andre netværkskonsulenter på børneområdet.

Hvem er du?
Du skal have relevant uddannelsesbaggrund og erfaring med og være optaget af netværk og betydningen af dette.

Vi ser gerne, at du

  • har en relevant socialfaglig baggrund (fx socialrådgiver) og meget gerne erfaring fra myndighedsarbejde i en forvaltning
  • kan relatere til grundtanken bag netværksinddragelse og oplever motivation med dette i centrum for funktionen
  • har viden om og erfaring med børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier
  • er god til at tale med unge, forældrene og samarbejdspartnere
  • har flair for at facilitere netværksmøder og kan tænke ressourcer fra netværket ind i barnets og den unges plan fx gennem brug af metoder som SOS og ICS
  • kan yde råd og vejledning til de netværksfamilier, der har et barn eller en ung anbragt eller i støtteophold
  • i samarbejde med børne- og ungerådgivere belyser, aktiverer og engagerer de vigtige relationer i barnets og den unges liv
  • kan samarbejde bredt med rådgivere i huset, hvor din vigtigste opgave er at holde fokus på inddragelse af netværket
  • har lyst og evner til at tænke kreativt, udviklende og løsningsfokuseret i forhold til eget arbejdsområde og den samlede opgaveløsning i børneområdet
  • kan se dig selv i en foranderlig hverdag, hvor vi løfter i flok

Ungeområdets kerneopgave
Ungeområdets kerneopgave er at støtte unge med handicap i overgangen til voksenlivet og sikre ungdomsuddannelse og beskæftigelse med inddragelse af fællesskabet. I Ungeområdet arbejder vi målrettet med metoder og tilgange baseret på fælles faglige principper, og vi stræber efter at gøre overgangen til voksenlivet mere smidig ved det fyldte 18. år. Dette indebærer et øget fokus på koordinering, inddragelse og fastlæggelse af fælles mål som kontinuerligt evalueres for at sikre en effektiv opfølgning på indsatsen. 

Vi har fokus på, at den unge inddrages og på at yde en helhedsorienteret indsats, hvor vi er optaget af, at unge med handicap har noget at stå op til og muligheden for et socialt liv med venskaber.  

Vi bryder barrierer ved at se ud over handicappet og anerkende den unikke styrke, hver ung besidder. Gennem adgang til uddannelse, beskæftigelse og sociale fællesskaber giver vi unge mulighederne for at forme deres liv. Vi lytter til de unges stemmer, opnår forståelse for deres perspektiver og skaber en fremtid præget af diversitet, respekt og inklusion.  

Vi tilbyder

  • en spændende arbejdsplads i landet største kommune, hvor vi har høj faglig viden om handicap- og myndighedsområdet. Herunder brede muligheder for faglig støtte til opgaveløsningen samt kompetenceudvikling
  • fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdsopgaver og arbejdstid med muligheden for hjemmearbejde
  • introprogram, oplæring og supervision
  • dygtige, engagerede, kreative og modige kolleger i et ambitiøst team, som prioriterer det gode humør og samarbejde i en travl hverdag
  • en nærværende og tydelig ledelsesgruppe, der er opmærksom på den enkeltes trivsel og på at sætte retning, rammer og ambitioner for arbejdet

Ansættelsesvilkår
Arbejdstiden udgør 37 timer om ugen.  Ansættelsen er i henhold til gældende overenskomst for socialrådgivere, socialformidlere, administrativt personale/HK og efter principper om lokal løndannelse.

Ved ansættelse indhentes referencer fra tidligere ansættelser samt udvidede børne- og straffeattester.

Vi er beliggende på Borups Allé, 2200 København N, tæt på metro og S-tog.

Stillingen er med tiltrædelse den 1. oktober 2024.

Yderligere oplysninger
Vil du vide mere om stillingen, kan du kontakte afdelingsleder Louise West Carlsen på 2384 2755 (ferie uge 30-32). Og derudover kan du kontakte socialfaglig koordinator Frederik Grønlund Clausen på 2374 2799.

Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Søg via linket senest søndag den 18. august 2024
Ansættelsessamtaler forventes at blive afholdt i uge 34.

Om Borgercenter Handicap (BCH)
Vores målgruppe er københavnere med betydeligt varigt nedsat funktionsevne. Vi består af et myndighedsområde med ca. 333 medarbejdere og 10 centerfællesskaber bestående af 61 tilbud med ca. 2.200 ansatte. Vi arbejder ud fra Socialstrategien, en by med plads til alle, under overskrifterne et værdigt liv, et selvstændigt liv, en helstøbt og langsigtet løsning samt en sund og faglig stærk organisation. Du kan læse om Socialforvaltningen og om Borgercenter Handicaps vision og målsætninger på Københavns Kommunes hjemmeside www.kk.dk og om Borgercenter Handicap på www.bch.kk.dk.  

Borgercenter Handicaps kerneopgave er at understøtte og skabe forudsætninger for, at københavnere med handicap kan udfolde deres potentiale for livskvalitet og mestring af eget liv. Som medarbejder i Borgercenter Handicap bliver du en del af et udviklende og stærkt fagligt fællesskab, hvor vi står sammen om at gøre en forskel for andre. Læs mere om os på Handicap | Socialjob (kk.dk)