Jurist med interesse for planloven til arbejdet med byudvikling af København i Område for Byplanlægning

Søg jobbet

Politik og administration
Fuldtid
Fastansættelse

Er du jurist, og interesserer du dig for byudvikling og planloven? Vil du være med til at udvikle København til en endnu mere levende, ansvarlig og mangfoldig by? Så er det dig, vi søger.

I Område for Byplanlægning i Teknik- og Miljøforvaltningen søger vi en ny jurist til arbejdet med byudvikling af København, så vi får en klimavenlig, grøn og god by at bo i – en jurist med erfaring indenfor planjura, der vil være med til at skabe verdens bedste by.

Målet er enkelt: Vi gør det sammen, vi gør det ordentligt, og vi gør det for København. København skal være verdens bedste by at være i og leve i. Du vil bl.a. kunne læse flere af vores politikker på hjemmesiden.

Om jobbet og dine arbejdsopgaver
I Område for Byplanlægning er vores primære opgave at skabe de bedste rammer for København gennem lokalplanlægningen. Vi arbejder både med spændende konkrete byudviklingsprojekter som fx udvikling af Jernbanebyen eller Refshaleøen, men også større udviklingsopgaver, som fx hvordan vi kan indarbejde klima- og biodiversitet i det generelle lokalplanarbejde.

Omdrejningspunktet for dine opgaver er planloven. Du vil skulle fungere som intern rådgiver i forhold til juridiske spørgsmål i arbejdet med lokalplanerne. Udover en stærk faglighed er det vigtigt, at du har god politisk forståelse og trives i en arbejdsdag med mange forskellige opgaver.

Du vil indgå i et team på i alt otte jurister, som deltager i lokalplanprojekter sammen med andre relevante faggrupper. Du vil også have selvstændigt ansvar for sager til ledelse og politikere samt deltage i tværgående opgaver og udviklingen af politiske strategier. Det betyder, at du både får mulighed for at gå i dybden med juraen og udvikle dine evner indenfor tværfagligt samarbejde og projektledelse både som projektmedlem og lejlighedsvis som projektleder. Du vil have ansvar for opgaver, hvor krydsfeltet mellem de planlægningsmæssige problemstillinger og juraen kræver afklaring og afprøvning. Det kan fx være i relation til bynatur, bevaringsværdier eller klimahensyn. 

Vi lægger vægt på et godt sammenhold i teamet, og vi hjælper hinanden med sparring og vidensdeling med bl.a. to ugentlige teammøder og årlige temamøder med fokus på konkrete juridiske problemstillinger. Vi er også seriøse med at give en så god onboarding som muligt og har bl.a. buddy-ordninger og et fælles digitalt onboardingsystem. Der vil også være gode muligheder for at udvikle sig fagligt og personligt, og sagernes kompleksitet vil vokse i takt med, at du får mere erfaring med vores arbejdsgange.

Om dig
Hvis du trives med at komme helt tæt på sagerne og de konkrete problemstillinger og motiveres af at se dit arbejde være med til at forme vores hovedstad, så er arbejdsopgaverne hos os noget for dig. Du vil få mulighed for at arbejde med et område, der har stort politisk fokus.

Her vil du gennem lokalplaner arbejde direkte med opførelse af nye bygninger, byrum og boliger. I Område for Byplanlægning arbejder vi for at skabe mest mulig kvalitet i Københavns byudvikling. Du er med til at sikre kvalitet og overholdelse af de vedtagne politiske og juridiske rammer i de enkelte projekter. Vi samarbejder med bygherrer, rådgivere, udviklingsselskaber, en lang række andre interessenter samt borgerne i byen.

Vi ser gerne, at du

  • er uddannet cand.jur., hvor det er en fordel, at du har erfaring med planretten og gerne også miljøretten eller miljøvurderingsloven
  • har kendskab til offentlig ret, herunder særligt forvaltningsret
  • har gode skriftlige og mundtlige kommunikationsevner
  • arbejder struktureret, kan bevare overblikket og træffe beslutninger
  • har mod på at arbejde i en offentlig, politisk styret organisation
  • er god til at arbejde sammen med forskellige fagligheder
  • er interesseret i at bidrage til udviklingen af det faglige og sociale miljø

Vi tilrettelægger dine opgaver og din udvikling efter dine erfaringer, så du kan både være nyuddannet eller med erfaring.

Om os
Stillingen er placeret i juristteamet i Område for Byplanlægning. Området har cirka 90 medarbejdere, der arbejder med lokalplaner og byudvikling.

Du kommer til at arbejde sammen med ca. 350 dedikerede kolleger i afdelingen Klima og Byudvikling, der alle brænder for at gøre København til en endnu bedre og mere bæredygtig by at leve, bo og bygge i. Afdelingen har fire områder, to enheder og et sekretariat, der med helhedssyn, nysgerrighed og høj faglighed løser opgaver indenfor affald og ressourcer, jorddeponi, klimaindsatser, byplanlægning, almene boliger, udsat by, og analyser.

Som medarbejder i Klima og Byudvikling skal du have lyst til at indgå i samarbejder og projekter, der går på tværs af fagområder og fagligheder. Vi mener, at de gode løsninger bliver stærkere og mere effektfulde, når vi løser dem sammen – koordineret og på tværs af fag, enheder og myndighedsområder.

Ansættelsesforhold
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes efter gældende overenskomst og i øvrigt efter forhandling med den faglige organisation.

Vi har flekstid og mulighed for at arbejde hjemme op til to dage om ugen. Der må påregnes fuldt fremmøde på arbejdspladsen i indkøringsperioden.

Vi ønsker stillingen besat hurtigst muligt, men forventer ansættelse fra den 1. juni 2025.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du meget velkommen til at kontakte enhedschef Tina Strand Auken på 30 61 01 45.

Vedhæft dit CV og bevis for din uddannelse samt evt. øvrige relevante dokumenter.

Søg via linket senest onsdag den 9. april 2025

Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.