Housing First søger engageret boligrådgiver
Vil du være med til at gøre en forskel for udsatte borgere, som er i risiko for at miste deres bolig, og kan du kunsten at koordinere og lave kortvarige indsatser? Så er vi på udkig efter dig.
Hvem er vi?
Boligrådgiverne leverer en kortvarig indsats, der spiller en vigtig rolle for socialt udsatte borgere, som støtte til mestring af et godt liv. En bolig er basen, hvorfra andre forhold, der giver livet værdi, kan udspringe. Boligrådgiverindsatsen er en brobyggende og integrerende indsats, hvor der skabes sammenhænge mellem borgere, professionelle aktører og civilsamfund.
Som boligrådgiver bliver du del af en afdeling med stort engagement og bred socialfaglig erfaring.
Boligrådgiverindsatsen er en del af Housing First, som også omfatter CTI, ICM, Modificeret ACT og ACT. Alle indsatserne har det fælles formål at understøtte borgere i at bo i egen bolig. Housing First-metoderne arbejder helhedsorienteret og individuelt med afsæt i recoverytænkning. Indsatserne har høj politisk prioritet og bevågenhed.
Som boligrådgivere arbejder vi blandt andet med følgende opgaver
- Fastholdelse af borgere i egen bolig, som er udsættelsestruede på grund af adfærd eller boligens stand. Opgaverne består bl.a. i at afdække de problemer, der er omkring borgeren og boligen samt bistå med løsninger
- Indslusning af boliganviste borgere til egen bolig. Herunder støtte i forbindelse med indflytningen og hjælp til at blive en del af lokalsamfundet
- Vejledning af borgerne om adfærd i en lejebolig med naboer
- Servicere kommunens almene boligafdelinger med råd og vejledning i svære situationer
- Være behjælpelige med diverse opgaver i forbindelse med boligselskabernes renoveringsprojekter.
Boligrådgiverne er indgangen til kommunen for den almene boligsektor − efter aftale om kontaktpersonordning mellem BL Kreds 1 (Danmarks almene boliger) og Københavns Kommune.
Lidt om dig
Du har en socialfaglig uddannelse, fx som socialpædagog eller socialrådgiver, og har bred praksiserfaring med målgruppen. Du har kendskab til sociallovgivningen, og det er en fordel, hvis du har erfaring fra det boligsociale område.
Selvom der er tale om et meget selvstændigt arbejde, er gode kommunikations- og samarbejdsevner en vigtig forudsætning. Du skal kunne indgå i et tæt tværfagligt samarbejde med øvrige medarbejdergrupper i kommunen samt være i dialog med repræsentanter fra den almene boligsektor, regionens socialfaglige medarbejdere, det civile samfund og andre relevante aktører omkring opgaveløsningen.
- Kan strukturere og planlægge din arbejdsdag selvstændigt
- Er god til at løse konflikter og komme med kreative løsningsforslag
- Kan se fordele ved mange forskellige tværfaglige samarbejdspartnere og er i stand til at koordinere imellem dem
- Har gode kommunikationsevner og flair for skriftlig dokumentation
- Trives med en uforudsigelig hverdag med akutte opgaver
- Har erfaring med eller interesse for at arbejde i borgernes hjem
- Har erfaring med borgere i målgruppen og viden om psykisk sygdom og misbrug
- Kan se dig selv opsøge borgere i boliger, som kan bære præg af mislighold, skadedyr og uhygiejniske forhold
- Er tålmodig og vedholdende i den opsøgende kontakt
- Er ansvarlig og handlekraftig og kan håndtere en sagsstamme på 25 borgere.
Vi tilbyder
- Et spændende og afvekslende job med høj grad af selvstændig tilrettelæggelse af arbejdsdagen
- Interessante kolleger med stor personlig og faglig diversitet, der deler viden i et væk, kan lide en god diskussion og er gode til at passe på hinanden
- En arbejdsplads, hvor arbejdsmiljø og kompetenceudvikling er i fokus
- Motion i arbejdstiden − vi er bydækkende og cykler mellem opgaverne.
Du bliver en del af det nye Housing First-tilbud, hvor flere indsatser for tidligere hjemløse borgere er blevet samlet under et tag, og som er i rivende udvikling.
Løn- og ansættelsesvilkår
Arbejdstiden er 37 timer om ugen. Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst − dog ikke efter overenskomst for akademikere. Arbejdstiden er i dagtimerne.
Socialforvaltningen betragter mangfoldighed som en ressource og opfordrer derfor alle, uanset køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen. Der skal indhentes privat straffeattest ved ansættelse.
Stillingen er til besættelse den 1. juni 2025.
Yderligere oplysninger
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte boligrådgiver Stine Maria på 24 61 80 17, Alexander på 29 28 19 79 og Sofia på 24 52 68 74.
Søg via linket senest mandag den 21. april 2025
Ansættelsessamtaler forventes afholdt den 24. april 2025.