Digitaliseringskonsulent, der vil være med til at sætte rammerne for fremtidens it-styring i Københavns Kommune

Søg jobbet

It og kommunikation
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du spille en nøglerolle i udviklingen af fremtidens it-styring i Københavns Kommune?

Så bliv en del af holdet på en af Danmarks største it-arbejdspladser. Koncern IT er hjertet i Københavns Kommunes digitale transformation.

Vi søger nu en digitaliseringskonsulent, som synes, at spændingsfeltet mellem strategi, teknologi og mennesker i en politisk styret organisation i rivende udvikling er et spændende sted at være.  

Om stillingen 
Stillingen er placeret i governanceteamet i serviceområdet Forretningsudvikling, som har en central rolle i Københavns Kommune – både internt i Koncern IT, men især ud mod kommunens forvaltninger.

I governanceteamet arbejder vi for at gøre rammerne for digitaliseringen bedre og nemmere for kommunens medarbejdere, så de kan fokusere på deres kerneopgaver i et kompliceret landskab af forventninger og lovkrav fra omverdenen. Målet er øget professionalisme, øgede kompetencer og en forenkling af regler og processer, så de er værdiskabende og ikke skaber unødigt administration og bureaukrati. Kort sagt, så arbejder vi for et bedre København. 

Det er vigtigt, at du har en åben og pragmatisk tilgang til det at finde løsninger, og at du er god til at bevare overblikket – også når der er mange bolde i luften.

Du vil både skulle arbejde selvstændigt og indgå i tværgående samarbejder. Du vil i dit daglige arbejde få en bred kontaktflade internt i Koncern IT såvel som eksternt ud mod forvaltningerne. Det er derfor vigtigt, at du trives med at være opsøgende, kan opbygge netværk og er god til at kommunikere med mange forskellige interessenter. 

Dine opgaver 

Du vil komme til at arbejde i en omskiftelig hverdag, hvor to dage sjældent er ens.

Dine primære opgaver kan eksempelvis omfatte

  • udvikling af værktøjer, der understøtter forvaltningernes styring af kommunens it-systemportefølje i hele dens livscyklus. Det gør vi gennem en række cirkulærer, forretningsgange og vejledninger som f.eks. fælles it-projektmodel og årshjul for systemejere. 
  • projektstyring og procesoptimering, der oftest omfatter forandringer i en politisk organisation. 
  • udarbejdelse af analyser, bl.a. gennem faciliterede workshops, hvor forretningsprocesser kortlægges og optimeringspotentialer identificeres.  
  • opbygning af kompetenceudvikling til kommunens mange it-projektledere og systemejere. Begge områder tager udgangspunkt i undervisning af medarbejdere og ledere fra kommunens forvaltninger, hvorfor det er vigtigt, at du trives i underviserrollen.  
  • strategiudvikling og -udmøntning som led i kommunens digitaliseringsstrategi, hvor indsatser på tværs af kommunen fokuserer på en ny strategisk linje for styring af it.  

Om dig 
Skal vi lykkes med at sætte retningen for professionaliseringen af it-styring i Københavns Kommune, er det centralt, at du er en udadvendt person med et højt drive og en løsningsorienteret tilgang til komplekse udfordringer. Du skal være initiativtager og trives med at arbejde selvstændigt så vel som en del af et team. Du skal kunne holde fokus og struktur i processer med mange interessenter og forskellige dagsordener.  

Vi forventer, at du har erfaring med gennemførelse af projekter og/eller it-anskaffelser og kendskab til en eller flere projektledelsesmetoder (fx. IPMA, Prince2, PMI), kendskab til agile (fx. SAFe, scrum, Kanban). Derudover forventer vi, at du hurtigt kan sætte dig ind i nye fagområder og se den rigtige vej gennem komplekse problemstillinger. Du skal kunne tage ansvar og bidrage med en personlig og faglig gennemslagskraft.  

Det er desuden en fordel, hvis du

  • Har erfaring med facilitering og rådgivning 
  • Har erfaring med vidensdeling i store organisationer 
  • Har erfaring med metodeudvikling 
  • Har erfaring med netværk 
  • Har politisk forståelse 

Yderligere skal du have gode kommunikationsevner – såvel skriftligt som mundtligt. Du skal være detaljeorienteret og have øje for god kvalitet. 

Om serviceområdet Forretningsudvikling 
Du bliver en del af serviceområdet Forretningsudvikling. Serviceområdet har fem overordnede ansvarsområder: Forvaltningssamarbejde, it-styring, digitale kompetencer, strategi samt sekretariatet for kommunens it-projektråd. Samlet set er vores opgave at være relationsskabende overfor forvaltningerne og andre samarbejdspartnere, samt at drive den tværgående professionalisering af rammerne for it-styring i kommunen.  

Vi tilbyder dig  

  • et spændende og attraktivt job hos landets største arbejdsplads, som hele tiden er i bevægelse  
  • en fleksibel arbejdsplads, der lægger vægt på samarbejde, initiativ og engagement  
  • gode og dygtige kolleger med åben og uhøjtidelig omgangstone  
  • mulighed for at få indflydelse på, hvordan landets største kommune anskaffer, drifter og udfaser it  

Løn- og ansættelsesvilkår 
Stillingen ønskes besat senest 1. marts 2025.

Stillingen er på 37 timer ugentlig. Aflønning sker efter overenskomstvilkår og kvalifikationer.  

Vil du vide mere? 
Du kan få nærmere information om stillingerne hos kontorchef Danny Søgaard på 2034 0979. 

Søg via linket senest torsdag den 23. januar 2025
1. samtale afholdes mandag og tirsdag den 27. og 28. januar. 2. samtale afholdes torsdag den 30. januar.