Boligrådgiver til Socialforvaltningen
Søg jobbet
Er du tiltrukket af at gøre en forskel for de borgere, som er i fare for at miste deres bolig, og kan du kunsten at koordinere og lave kortvarige indsatser?
Så er vi på udkig efter dig til en midlertidig stilling med udløb den 31. december 2025.
Som boligrådgivere arbejder vi med følgende opgaver
- fastholdelse af borgere i egen bolig for borgere, der på grund af adfærd eller boligens stand kan risikere at miste deres bolig – opgaverne består bl.a. i at afdække de problemer, der er omkring borgeren og boligen samt bistå med løsninger.
- indslusning af boliganviste borgere til egen bolig – arbejdet består i at få borgeren etableret i egen bolig, herunder støtte i forbindelse med indflytningen samt hjælp til at blive en del af det lokale bo- og levemiljø
- bidrage med input til helhedsplaner i udsatte boligområder
- være behjælpelige med diverse opgaver i forbindelse med boligselskabernes renoveringsprojekter
Der er i de fleste opgaver tale om, at boligrådgiverne løser en kortvarig indsats – det kan være at indhente tilbud på rengøring, ansøge og følge op eller indsluse boliganviste borgere i egen bolig. I andre opgaver er der tale om en koordinerende indsats.
Boligrådgiverne fungerer gennem deres vagttelefon som indgang til kommunen for den almene boligsektor efter aftale om kontaktpersonordning mellem BL Kreds 1 (Danmarks almene boliger) og Københavns Kommune.
Vi søger en boligrådgiver med praktisk erfaring fra socialt arbejde og gerne med flair for samarbejdet med socialt udsatte borgere. Du har kendskab til den sociale lovgivning og dine kompetencer kan være en mellemlang videregående uddannelse såsom socialrådgiver eller pædagog, eller du kan have kvalifikationer fra det boligsociale område. Du skal trives med det opsøgende arbejde og være god til at få kontakt til og samarbejde med udsatte borgere i egen bolig. Vi forventer, at du har mod på en dagligdag med cykelture, da vi er udkørende og bydækkende. Du skal kunne indgå i et tæt tværfagligt samarbejde med øvrige medarbejdergrupper og være i dialog med repræsentanter fra den almene boligsektor, kommunale samarbejdspartnere, det civile samfund og andre relevante aktører omkring opgaveløsningen.
Vi forventer, at du
- er ansvarlig og handlekraftig
- kan se dig selv opsøge borgere i boliger, som kan bære præg af mislighold, skadedyr og uhygiejniske forhold
- er god til at løse konflikter og komme med kreative løsningsforslag
- kan se fordele ved mange forskellige tværfaglige samarbejdspartnere og er i stand til at koordinere imellem dem
- har gode kommunikationsevner og erfaring med skriftlig dokumentation
- trives med en uforudsigelig hverdag med akutte opgaver
- kan anvende it på brugerniveau
- har gode samarbejdsevner
- har erfaring med eller interesse for at arbejde i borgernes hjem
- kan håndtere målgruppens ofte dilemmafyldte problemstillinger professionelt
- har erfaring med borgere i målgruppen og viden om psykisk sygdom og misbrug
- har viden om og evne til at færdes i udsatte miljøer samt forståelse for målgruppens situation
- kan strukturere og planlægge din arbejdsdag selvstændigt
- er tålmodig og vedholdende i den opsøgende kontakt
- kan håndtere en sagsstamme på 25 borgere
Hvem er vi?
Som boligrådgiver bliver du del af en engageret boligrådgivergruppe, der brænder for at gøre en forskel. Boligindsatsen spiller en vigtig rolle i mestring af et godt liv for socialt udsatte borgere, fordi en bolig for de fleste mennesker er en base, hvorfra andre forhold, der giver livet værdi, kan udspringe. Boligindsatsen er også en sammenhængende og integrerende indsats, hvor der skabes sammenhænge mellem borgere, professionelle aktører og civilsamfund.
Boligrådgiverne er fra 1. januar en del af Housing First-indsatser under området Housing First, Opsøgende og Kriminalpræventive Indsatser (HOKI). HOKI omfatter et bredt spektrum af opgaver indenfor socialområdet, herunder opsøgende indsatser (SKP), sundhedsfaglige indsatser til udsatte borgere, kriminalpræventive indsatser, Housing First-indsatser og skæve boliger. Alle medarbejdere i HOKI arbejder dedikeret hver dag for at gøre en forskel for de borgere, de støtter gennem deres indsatser.
HOKI hører til i Socialforvaltningens nye center, Center for Aktiviteter, Beskæftigelse og Støtte i Egen Bolig (CABS).
Vi tilbyder
- et spændende og afvekslende job
- høj grad af selvstændig tilrettelæggelse af arbejdsdagen
- supervision med ekstern supervisor
- interessante kolleger med stor personlig og faglig diversitet, der deler viden i et væk, kan lide en god diskussion og som er gode til at passe på hinanden
- faggruppemøder hver anden uge hvor vi videndeler og har sagssparring
- faglige fyraftensmøder
- en stor enhed, hvor der er masser af tværfaglig viden at trække på
- en arbejdsplads, hvor arbejdsmiljø og kompetenceudvikling er i fokus
- arbejdstid på hverdage i dagtimerne med mulighed for fleks
Løn- og ansættelsesvilkår
Ansættelse og aflønning vil ske i henhold til aftale med forhandlingsberettiget organisation, dog ikke efter overenskomst for akademikere. Arbejdstiden er på hverdage og som udgangspunkt 37 timer ugentligt. Socialforvaltningen betragter mangfoldighed som en ressource og opfordrer derfor alle, uanset køn, religion eller etnisk tilhørsforhold til at søge stillingerne. Der skal indhentes privat straffeattest ved ansættelse. Stillingen er til besættelse 1. marts 2025.
Vi lægger vægt på en motiveret ansøgning med dine refleksioner over jobbet som boligrådgiver.
Yderligere oplysninger
Kontakt boligrådgivere Kaspar Thom på 40 28 57 41, Alexander Gregor på 29 28 19 79 eller afdelingsleder Tina Skovsted på 24 84 67 65.
Søg via linket senest søndag den 19. januar 2025
Vi forventer at holde ansættelsessamtaler torsdag den 23. og fredag den 24. januar.