Arkivar med fokus på brugerservice på Københavns Stadsarkiv

Søg jobbet

Politik og administration
Andre arbejdsområder
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du hjælpe arkivets brugere med at finde historien?

Vi søger en arkivar, der har solid erfaring med brugerservice, arkivundersøgelser og vejledning, og som ønsker at give sin viden om arkivets historiske samlinger videre til arkivets mange forskellige brugere.

Om stillingen
Du vil indgå i et team af kolleger, der samarbejder om den gode publikumsoplevelse og om at styrke kendskabet og adgangen til arkivets samlinger på forskellige måder. Dine primære arbejdsopgaver vil omfatte

  • ansvar for den daglige drift af arkivets læsesal med borgerkontakt, vejledning og besvarelse af henvendelser
  • koordinering af studentermedhjælperes arbejdsopgaver
  • sagsbehandling af borgeres og forskeres ansøgninger om adgang til arkivalier med personfølsomme oplysninger
  • deltagelse i arkivets øvrige publikumsaktiviteter – både løbende opgaver og projekter

Du vil blive tilknyttet Publikumsafdelingen med primær arbejdsplads på Københavns Rådhus, men med centrale samarbejdspartnere i hele arkivet og enheden Kunst og Historie.

Københavns Stadsarkiv er en del af enheden Kunst og Historie i Kultur- og Fritidsforvaltningen, Københavns Kommune. Enheden omfatter også Nikolaj Kunsthal, Thorvaldsens Museum, Københavns Museum og Dansekapellet.

Det er et krav, at du

  • har minimum 1-2 års erfaring fra et offentligt arkiv og med komplekse arkivundersøgelser
  • har kendskab til Københavns Stadsarkivs samlinger og Københavns historie
  • har erfaring med sagsbehandling efter arkivlovens bestemmelser, f.eks. egenacces-sager og dispensationsansøgninger
  • er serviceminded og kan kommunikere i øjenhøjde med arkivets forskellige brugere
  • er udadvendt og velformuleret såvel mundtligt som skriftligt
  • kan læse håndskrift fra forskellige historiske perioder – som minimum 18-1900-tallet
  • kan varetage og koordinere ansvarsområder og projekter selvstændigt og fleksibelt
  • har gode samarbejdsevner og kan indgå som en aktiv medspiller i et team

Du kan forvente

  • et arbejde, hvor dialogen mellem borgerne og arkivet er i fokus
  • konkrete arbejdsforløb med mærkbar fremgang og resultater
  • indflydelse på arbejdsopgavernes løsning
  • fagligt samarbejde med dygtige og engagerede kolleger

Kvalifikationer
Kandidatgrad i historie eller lignende med dokumenteret arkiverfaring.

Ansættelsesvilkår
Løn og ansættelse sker efter gældende overenskomst med Københavns Kommune.

Stillingen er på 37 timer ugentligt og ønskes tiltrådt den 1. april 2024 eller snarest muligt.

Vi indhenter straffeattest samt reference i forbindelse med ansættelsen.

Vil du vide mere?
Du kan få yderligere information ved henvendelse til arkivar Anders Møller den 31. januar kl. 09.00-12.00 på 21 51 40 97.

Ansøgning vedlægges CV og dokumentation for relevant uddannelse og erfaring.

Søg via linket senest fredag den 7. februar 2025
Samtaler afholdes den 19. februar 2025.

Kultur- og Fritidsforvaltningen
Kultur- og Fritidsforvaltningen er Danmarks største kulturforvaltning. Vores arbejdsopgaver spænder bredt fra idræt, kultur og borgerservice til huslejenævn, folkeregister, vielser og afvikling af valg og folkeafstemninger. I Kultur- og Fritidsforvaltningen arbejder vi for at skabe de bedste rammer for kultur- og fritidslivet i København – og i samarbejde med københavnerne at skabe en by, der lever og udvikler sig. Vi er en politisk ledet organisation og har til opgave at understøtte og udleve politiske beslutninger. Alt sammen med det overordnede formål at give københavnerne et bedre kultur- og fritidsliv og være en åben og professionel indgang til Københavns Kommune.