Ambitiøs chef for Projektstyring og Digitalisering i Københavns Ejendomme
Københavns Kommune udvikler sig, og indbyggertallet vokser. Københavns Ejendomme skal sikre, at det understøttes gennem en effektiv og bæredygtig drift og udvikling af ejendomsporteføljen, hvor det samtidig skal være nemt at være bruger af kommunens ejendomme. Vi søger en ambitiøs og engageret chef til at lede enheden Projektstyring og Digitalisering – en nøgleposition, hvor du vil få mulighed for at sætte dit aftryk på udviklingen af en af landets største ejendomsporteføljer.
Stillingen
Enheden 'Projektstyring og Digitalisering' består af to teams: Et projektstyringsteam og et digitaliseringsteam. Hvert af de to teams har en teamkoordinator uden personaleansvar. Personaleansvaret for alle enhedens medarbejdere ligger hos enhedschefen.
På projektstyringsområdet får du et bredt ansvar, både projektstrategisk og projektfagligt. Det strategiske område omfatter ansvaret for at drive og facilitere den årlige strategiproces, hvor direktionen i Københavns Ejendomme igangsætter de programmer og projekter, der skal sikre, at organisationens strategi bliver til virkelighed. Det projektfaglige område omfatter ansvaret for at videreudvikle Københavns Ejendommes projekt- og projektporteføljestyringsmodel og den løbende porteføljestatus til direktionen.
Projektstyringsteamet består af en teamkoordinator/porteføljekoordinator (PMO), 13 projekt- og programledere og en studentermedhjælper. Projektlederne allokeres til at lede projekter på tværs af hele organisationen på baggrund af direktionens prioritering.
Projektlederne i projektstyringsenheden anvendes primært til at lede de største og højest prioriterede organisatoriske projekter og it-projekter i Københavns Ejendomme. I de største organisatoriske projekter består opgaven primært i ren projektledelse, mens projektlederne på mindre projekter også i et vist omfang fungerer som udførende projektresurser. Det indholdsmæssige ansvar for de enkelte projekter ligger typisk hos projektejere/styregruppeforpersoner, som er chefer fra forskellige steder i organisationen. Ansvaret for at lede ejendomsvedligeholdelsesprojekter er placeret i andre enheder.
På digitaliseringsområdet får du ansvaret for at realisere og fortsat udvikle Københavns Ejendommes it-målbillede, så Københavns Ejendomme har tidssvarende løsninger, som understøtter organisationens behov. Dette kan både ske gennem nye teknologier/løsninger eller konsolidering i eksisterende løsninger.
Digitaliseringsteamet arbejder med digitaliseringsprojekter, proceskortlægning og -optimering samt forretningsarkitektur og har ligeledes en rådgivende funktion for organisationen og direktionen ift. teknologi og teknologivalg. Digitaliseringsprojekter foregår i tæt samarbejde med de faglige enheder i Københavns Ejendomme samt ofte også med kommunens koncernenhed for it, som har it-specialister på forskellige områder, samt med eksterne konsulenter. Digitaliseringsprojekterne kan både vedrøre administrative processer/systemer samt automatik/IoT på ejendommene. Digitaliseringsteamet har pt. ni medarbejdere.
Eksempler på aktuelle projekter er
- FM Portalen
Program til implementering af en fleksibel it-løsning til styring af vedligeholdelsesområdet. - Guldkysten/Renden
Sikre fremtidig lovlig anvendelse af et område i Sydhavnen kaldet Guldkysten og Renden i tæt dialog med og inddragelse af områdets brugere/beboere mhp. at bibeholde områdets nuværende karakter og anvendelse. - Klima og totaløkonomi (LCA/LCC)
Metodeudvikling til beregning af CO2-effekter og økonomiske effekter af igangværende og fremtidige projekter, bl.a. ift. vedligehold og porteføljestyring. - Kolonihaveprojekt
Implementering af aftaler om kloakering og lovliggørelse af haveforeninger mhp., at sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold i foreningerne bringes i overensstemmelse med gældende lovgivning, og at miljømæssige forhold bringes i overensstemmelse med Københavns Kommunes spildevandsplaner.
Den intelligente bygning
Test af forskellige sensorløsninger og digitale løsninger for at effektivisere ejendomsdriften og gøre den mere bæredygtig.
Chefen for Projektstyring og Digitalisering refererer til centerchefen og indgår sammen med de øvrige to enhedschefer og centerchefen i chefgruppen for Center for Styring og Ledelse. I chefgruppen arbejdes der både med strategisk og praktisk løsning af opgaver for hele organisationen Københavns Ejendomme, centeret og de enkelte enheder. Vi ønsker som stabsfunktion at være samarbejdende om løsninger til gavn for forretningen.
Din profil
Der er stort fokus på ejendomsområdet i Københavns Kommune, både politisk, på tværs af forvaltningerne i kommunen og fra eksterne interessenter og samarbejdspartnere. Derfor skal du kunne begå dig både som en del af hele Københavns Kommune på tværs af forvaltningerne og i relationer til parter udenfor kommune. Det er vigtigt, at du har god en forståelse for at være en del af en politisk ledet organisation. Du skal ligeledes sammen med teamkoordinatorerne kunne varetage den projekt- og digitaliseringsfaglige ledelse af medarbejderne i enheden og være ansvarlig for den samlede projektporteføljestyring i Københavns Ejendomme.
Projektstyrings- og digitaliseringschefen vil være synlig i hele organisationen. Du er problemknuser og har tilstrækkeligt overblik til at være opsøgende og byde ind med konstruktive forslag til løsninger. Du er god til hurtigt at opnå en forståelse for den forretning, du og dine medarbejdere skal understøtte og bidrage til at udvikle. Det er vigtigt, at du har stærke samarbejdskompetencer og kan være med til at rydde sten af vejen for dine medarbejdere ved at være god til at lede til siden i organisationen.
Det er en fordel, hvis du har stor og bred erfaring med digitaliserings samt projekt- og porteføljestyring, evt. i den offentlige sektor. Du har en stærk faglighed inden for digitalisering samt projektmetode, værktøjer og porteføljestyring og et godt blik for, hvordan det enkelte projekt bedst styres i forhold til projektets indhold og dets interessentlandskab, samtidig med at det skal kunne indgå i en samlet styring af projektporteføljen. Du skal være en fagligt stærk chef og sparringspartner for medarbejderne i enheden samt kompetent rådgiver for cheferne i resten af organisationen, som typisk bemander projekternes styregrupper. Derudover skal du betjene og rådgive direktionen på projektstyrings- og digitaliseringsområdet.
Du skal være god til at håndtere interne og eksterne interessenter i den videre udvikling af organisationen og opgaveløsningen.
Du skal have et stort fokus på personaleledelsen, herunder trivsel for og faglig udvikling af både unge medarbejdere og erfarne fagspecialister. Du er god til at lytte og forventningsafstemme.
Vi forventer, at du
- har en relevant akademisk uddannelse eller tilsvarende kompetencer
- kan varetage ledelsesbetjening i en politisk styret organisation
- har erfaring med faglig ledelse og/eller personaleledelse og lyst til at videreudvikle dig på det ledelsesfaglige område
- har flair for strategisk tænkning og skarpe analytiske evner
- har en god procesforståelse og gode faciliteringsevner
- har gode skriftlige og mundtlige formuleringsevner
- har blik for både detaljen og de store linjer
- har god organisationsforståelse og gode samarbejdsevner
Vi tilbyder
- en høj grad af selvstændigt ledelsesrum
- en afdeling med fagligt dygtige medarbejdere
- plads til at sætte dit præg på området
- gode muligheder at praktisere/træne ledelse på et komplekst område
- en organisation hvor ledelse er højt på dagsordenen i chefgruppen
- en veldrevet forretning, hvor der er styr på økonomien og den praktiske bistand til det at udøve ledelse
- gode udviklingsmuligheder, herunder mulighed for lederuddannelse
- ledelsesmæssig sparring fra både chefkollegaer og centerchef
- et arbejdsmiljø, der er uhøjtideligt og båret af samarbejde
Løn- og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til gældende overenskomst efter aftale med den forhandlingsberettigede organisation afhængigt af dine kvalifikationer. Stillingen ønskes besat den 1. maj 2025.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du meget velkommen til at kontakte centerchef Christian Krogh på 24 98 24 50.
Søg via linket senest søndag den 16. marts 2025
Vi forventer at afholde samtaler i ugerne 12 og 13. Ansættelsesforløbet vil indeholde ledelsestest.
Københavns Ejendomme
Københavns Ejendomme har ansvaret for Københavns Kommunes ejendomsportefølje. Vores ca. 1.800 medarbejdere arbejder hver dag for en serviceorienteret ejendomsadministration og vedligeholdelse af kommunens mere end 2,6 mio. m². Gennem effektiv ejendomsservice, drift og vedligehold frigør vi ressourcer til, at vores 58.000 kolleger i Københavns Kommune kan skabe en bedre hverdag for københavnerne. Alt det gør vi ud fra bedste aktuel viden og i tæt samspil med kunder, leverandører og samarbejdspartnere ud fra devisen: Det skal være nemt, effektivt og bæredygtigt. Du kan læse mere om os på www.kobenhavnsejendomme.kk.dk.