Akademisk medarbejder til arbejde med mangfoldighed, ligestilling og inklusion (tidsbegrænset fuldtidsstilling)

Søg jobbet

It og kommunikation
Politik og administration
Fuldtid
Tidsbegrænset job (vikariater, projektstillinger mv.)

Vil du arbejde med mangfoldighed, ligestilling og inklusion og omsætte politik til handling i Danmarks største kommune?

Har du faglig viden om og stor interesse for LGBT+ og ligestillingsområdet? Eller har du ligefrem erfaring med at arbejde med området i praksis? Vi søger en engageret konsulent til et vikariat i Københavns Kommunes Ligestillingsenhed.

Om Ligestillingsenheden
Ligestillingsenheden blev etableret den 1. januar 2022 og består af fire konsulenter, en studentermedhjælper og en teamleder. Vi arbejder bredt med indsatser, der kan understøtte mangfoldighed, ligestilling og inklusion i kommunen. Fx arbejder vi med løbende at kvalificere LGBT+ og kønsligestillingsindsatser, monitorere målopfølgning, koordinere tværgående indsatser og foreslå nye tiltag på baggrund af nyeste forskning, lovændringer, internationale erfaringer og egen viden.

Vores opgaver handler bl.a. om at understøtte ligelig kønssammensætning på de øverste ledelsesniveauer, imødegå ubevidste bias i rekruttering, vejlede om inkluderende kommunikation og sprogbrug samt koordinere personalerettede LGBT+ indsatser. Læs mere om vores arbejde her.

Ligestillingsenheden er en del af Koncern HR i Økonomiforvaltningen, der er et arbejdsfællesskab med ca. 20 kolleger med stort fagligt og socialt engagement inden for ledelses- og organisationsudvikling, arbejdsmiljø og trivsel, HR-data, sygefravær og støttet beskæftigelse. Vores tilgang er videns-, praksis og databaseret, og indflydelse, nysgerrighed, læring og ansvar er centralt for vores samarbejde både i kontoret og med vores mange samarbejdspartnere i og uden for kommunen. Vi har en spændende hverdag med stor variation og fleksibilitet i arbejdet. Vi har fx to dage om ugen, hvor der er mulighed for at arbejde hjemmefra.

Hvad kan vi tilbyde dig?
Som konsulent får du opgaver relateret til udvikling og koordinering af indsatser, der skal fremme mangfoldighed, ligestilling og inklusion blandt både københavnerne og medarbejderne i Københavns Kommune. Alt sammen i tæt samarbejde med dine kolleger i Ligestillingsenheden.

Dine opgaver kan bl.a. omhandle

  • vejledning i inkluderende kommunikation og sprogbrug
  • deltagelse i det internationale netværk af byer, der arbejder aktivt med LGBT+ området, Rainbow Cities Network
  • koordinering og praktiske opgaver i forbindelse med Københavns Kommunes deltagelse i Pride-paraden
  • rådgivning om relevante indsatser på LGBT+ og kønsligestillingsområdet til medarbejdere og samarbejdspartnere i kommunens forvaltninger
  • oplæg og præsentationer for bl.a. ledere og medarbejdere om ligestillingsindsatser i kommunen
  • udarbejdelse af sager til den administrative ledelse, Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen
  • administrative og organisatoriske opgaver knyttet til teamets arbejde fx planlægning af arrangementer for medarbejdere, borgere eller interesseorganisationer

Du bliver en del af et team med høj faglighed og stort engagement inden for LGBT+ og kønsligestillingsområdet, hvor vi vægter højt at have et stærkt og trygt arbejdsfællesskab.

Om dig
Vi er optaget af mangfoldighed i vores team, og er åbne over for ansøgere med forskellige uddannelses- og kompetencemæssige baggrunde.

Vi forestiller os fx, at du

  • har en relevant kandidatuddannelse  
  • har faglig viden og indsigt i mangfoldighed, ligestilling og inklusion og gerne erfaring med at arbejde med området i praksis
  • har erfaring med at rådgive og vejlede
  • er en dygtig formidler, både skriftligt og mundtligt, fx i form af beslutningsoplæg, analyser og ved mødefremlæggelser
  • har en god forståelse og interesse for politisk styrede organisationer og er strategisk tænkende.
  • arbejder selvstændigt, struktureret og trives i en omskiftelig hverdag med mange forskellige typer opgaver
  • har lyst til at bidrage til et positivt arbejdsmiljø i kontoret, hvor vi arbejder løsningsorienteret og helhedstænkende

Det er en fordel, hvis du har erfaring med projekt- og procesledelse fra en politisk styret organisation

Ansættelsesvilkår 
Stillingen er et vikariat og er tidsbegrænset til udgangen af december 2025. Forventet tiltrædelse den 1. april 2025.
Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til kvalifikationer og gældende overenskomst mellem kommunen og den relevante faglige organisation. 
Arbejdstiden udgør 37 timer ugentligt.  
Vi ønsker stillingen besat den 1. april 2025

Mere information  
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte konstitueret teamleder Andrea Ziska på 21 47 75 95.

Læs mere om mangfoldighed, ligestilling og inklusion i Københavns Kommune her.
Derudover kan du her læse mere om, hvad mangfoldighed, ligestilling og inklusion betyder for medarbejdere i Københavns Kommune.

Søg via linket senest onsdag den 19. februar 2025
Vi forventer at holde 1. og 2. samtaler i uge 8 og 9.  

Om Økonomiforvaltningen og Koncern HR
Økonomiforvaltningen er en af Københavns Kommunes syv forvaltninger. Vi arbejder for overborgmesteren, Borgerrepræsentationen og Økonomiudvalget og understøtter derved kommunale beslutningsorganer på højeste niveau. Sideløbende varetager vi de overordnede, koordinerende opgaver vedrørende kommunens økonomi, personale, fysiske planlægning, administration, beredskab, kommunikation og den generelle udvikling af byen. Vores mål er at fastholde og udvikle København som en af verdens bedste byer at bo i – og skabe øget vækst gennem viden, innovation og beskæftigelse.

Økonomiforvaltningen består af fem enheder og har ca. 3.200 ansatte. Koncern HR er forankret i Koncernservice. Koncern HR’s opgave er at understøtte forvaltningens enheder inden for ledelses- og organisationsudvikling, arbejdsmiljø, sygefravær, personalepolitikker og MED-sekretariatsbetjening. Samtidig er vi ansvarlige for en række HR-opgaver på tværs af Københavns Kommune, fx ligestilling, trivselsundersøgelser, politikker, sygefraværsstrategi, kommunens fælles lederprogram mv. Vi udvikler løbende vores processer og leverancer, og vi har fokus på at være en professionel, værdiskabende og proaktiv samarbejdspartner, som leverer HR-ydelser af høj kvalitet.