Få svar på spørgsmål om nedjusteringer af daginstitutionspladser
(Opdateret den 10. oktober 2024)
Spørgsmål og svar om nedjusteringer af daginstitutionspladser
Vis alle
Hvilke konsekvenser har Borgerrepræsentationens beslutning?
Daginstitutioner, der lukkes:
- Stærebo, afd. Tagensbo
- Guldberg-Hudegården
- Jordkloden
- Det Blå univers
- Grøndalslund
- Kong Tumle
- Himmelrummet
- Klerkegade
Daginstitutioner, der påvirkes i forskellig grad:
- Spindegården - lukning af udflytterdel
- Børnehave Ansgars Engle – lukning af afdeling
- Vandværket - nednormering med ca. 5 grupper
- Kålormen - lukning af 1 rumlepotte
- Børnehuset Emdrup Søgaard - lukning af matrikel på Søgaard
- Vindsuset - lægges sammen med Vuggestuen Rugvej – og vil indgå i en ny struktur sammen med Børnehuset Haven og Håbets Allé
- Håbets Allé - lægges sammen med Børnehuset Haven
- Børnejunglen - lukning af to rumlepotter
- Eventyrhaven – lukning af udflytterdel
- Børnehuset Burlunden - det skal undersøges, om der kan findes en løsning, hvor udflytterafdelingen knyttes til en anden vuggestue i nærområdet med opsamling der
- Jacob Holms Minde - i dialog med ledelse, personale og bestyrelse skal det undersøges, hvordan man kan optimere økonomien
Udsat beslutning vedr. tre institutioner
- Isbjørnen (kun udflytter – Frilyst) - beslutningen om udflytterafdelingen i Isbjørnen udsættes. Forvaltningen vender tilbage med en sag til behandling om mulige alternativer i form af nednormering af 2-4 børnegrupper på hjemmeadressen.
- Thorsanna (flytning til Islands brygge 35) - beslutningen om Thorsanna udsættes. Forvaltningen vender tilbage med en sag, der belyser omkostningerne og muligheden for at nednormere Snorretoppen i stedet for.
- Børnehuset Joanna (lukning af udflytterdel) - beslutningen udsættes. Forvaltningen vender tilbage med en sag om mulig nedlukning af hjemmeafdelingen i Børnehuset Joanna som alternativ.
Mit barn er indmeldt i en af de institutioner der skal lukke – hvilke muligheder har jeg?
Alle børn, der er indmeldt i en af de institutioner som skal lukke, vil blive tilbudt en anden plads før institutionen lukker (garantitilbud).
Pladsanvisningen vil, i samarbejde med institutionslederne i området, forsøge at tilbyde en ny institution til børnegrupper i så samlet omfang som muligt og gerne indenfor klyngen eller netværket.
Du har, som altid, også mulighed for at skrive dit barn på venteliste til overflytning til de institutioner der passer bedst til netop jeres situation.
Hvis dit barn er indmeldt i en institution, der lukker, og står på venteliste til overflytning til et andet dagtilbud, skal barnet tilbydes plads efter tur på ventelisten.
Har dit barn ikke fået plads i et af dine ønskede tilbud inden lukning, indgår barnet på lige fod med de andre børn i den institution, der lukker, i Pladsanvisningens arbejde med garantitilbud.
Pladsanvisningen har sendt brev til forældre med børn i institutioner som skal lukke, så alle er orienteret om deres muligheder.
Pladsanvisningen vil i dialog med forældrene, så vidt det overhovedet er muligt, tage hensyn til forældrenes ønsker. De vil sidde klar til at tage telefoner og svare forældrene, når de henvender sig med ønsker og spørgsmål.
Kan man flytte børnene samlet, når deres institution lukker?
Ja, det kan man, hvis der er plads i en anden institution. Et samlet tilbud om overflytning til en anden institution er sket på følgende enheder:
- Grøndalslund – alle børn, der ønsker det begynder på Andedammen
- Stærebo Tagensbo – alle børn har fået plads inden for den selvejende klynge
- Håbets Allé – her er der lavet en løsning, hvor de forældre, der har ønsket det, flytter til Vanløse Børnegård
Status er pr. 24. september 2024, at ni institutioner enten allerede er lukket eller at flytningen af børnene er på plads. På fire institutioner har man endnu ikke fundet frem til og/eller meldt en mulig samlet flytteplan ud, men der arbejdes på det.
Hvordan sikrer forvaltningen en god overgang for børnene, når medarbejdere og børn stopper før tid?
Både medarbejdere og ledere for de berørte institutioner arbejder på at skabe en stabil hverdag for børnene, men vi kan ikke forhindre, at medarbejdere søger nye jobs og forældre flytter deres børn, før institutionen lukker.
Hvis der er stor udsivning fra en institution, kan den lukke før oprindeligt planlagt.
Hvad er baggrunden for beslutningen om, at institutionerne først skal lukke til maj?
Baggrunden for beslutningen om at udskyde lukningen af institutionerne var at undgå, at kommende skolebørn skal skifte institution tæt på skolestart. Samtidig giver det bedre mulighed for, at der kommer en ledig plads i den institution, som forældrene har valgt at skrive deres barn op til.
Nedjusteringer vil ske fra slutningen af 2024 og forventeligt frem til sommeren 2025.
Hvorfor kommer børnene fra institutioner, der skal lukke bagerst i køen til en anden institutioner?
Ventelister til daginstitutioner er reguleret i dagtilbudsloven. Forvaltningen har henvendt sig til Børne- og Undervisningsministeriet for at høre deres vurdering af, om det er inden for loven, hvis forvaltningen ændrer i, hvordan børn kan få anvist en alternativ plads, når kommunen har besluttet at lukke deres institution.
Den løsning kommunen/forvaltningen har bedt ministeriet om at vurdere, er at børnene placeres på ventelisten med barnets oprindelig anciennitet.
Ønsket bag forslaget er at forbedre den enkelte families mulighed for selv at påvirke, hvor barnet skal gå i institution når institutionen lukker dagtilbud.
Mit barn står på venteliste til en af de berørte institutioner – hvad gør jeg?
Børn, der står på venteliste til en institution, der lukkes, tilbydes at blive opskrevet til andre institutioner med deres optjente anciennitet. Børnene tilbydes herefter plads efter tur på ventelisten.
Forældre med børn på venteliste til en institution, der skal lukke, vil blive kontaktet af Pladsanvisningen og få hjælp til at genopskrive til et andet dagtilbud, hvis det ønskes.
Pladsanvisningen vil i dialog med forældrene, så vidt det overhovedet er muligt, tage hensyn til forældrenes ønsker. De vil sidde klar til at tage telefoner og svare forældrene, når de henvender sig med ønsker og spørgsmål.
Hvordan har man udvalgt daginstitutionerne?
Forvaltningen har vurderet alle daginstitutioner ud fra en række politisk ønskede kriterier:
- Kapaciteten i de områder af byen, hvor der er overskud af pladser.
- Økonomi: Nogle pladser er meget dyrere end andre, fx pga. høj husleje.
- Mindst indgribende: Det vil sige, at forvaltningen har set på løsninger, hvor flest får færrest gener. Det er ud fra en overordnet og generel betragtning.
- Søgning: Institutioner med mindst søgning.
- Fysiske faciliteter: Nogle bygninger er bedre end andre.
- Udfordret faglig kvalitet: Institutioner, der i øjeblikket har en særlig indsats i forhold til kvalitetsudfordringer. Bemærk dog, at vi i byen ikke har daginstitutioner med vedvarende og årelang ringe kvalitet. Vi har et tilsyn, som hurtigt får øje på institutioner, som af den ene eller anden grund i en periode har brug for hjælp og støtte. Derfor kommer daginstitutionerne som regel relativt hurtigt på niveau, og hvis ikke det sker, så bliver de lukket.
Det er, når man kigger på tværs af de ovenstående kriterier, at man har fundet frem til daginstitutionerne.
Hvorfor har andelen af uddannet personale ikke været et kriterie?
Vi anser, at dette er dækket ind under kriteriet om faglig kvalitet.
Har det haft en betydning, om dagtilbuddet har været kommunalt eller selvejende?
Nej, det har ikke været et kriterie i udvælgelsen. Der er 19 kommunale dagtilbud og 14 selvejende dagtilbud i den indstilling, som har været i høring.
Hvorfor har man vedtaget at nedjustere antallet af daginstitutionspladser i Københavns Kommune?
Det sker, fordi der i de kommende år samlet set vil være flere institutionspladser end børn. Derfor skal børn og medarbejdere samles på lidt færre lokationer.
Hvornår skal daginstitutionerne lukke eller nedjustere?
Når det gælder lukning af hele institutioner, skal det så vidt muligt først ske med virkning fra maj 2025, så de ældste børn ikke skal igennem et ekstra institutionsskifte få måneder inden skolestart.
Nedjusteringer vil ske fra slutningen af 2024 og forventeligt frem til sommeren 2025.
I øvrigt vil man lokalt lave planer i et samarbejde med forældrene, ledelsen og bestyrelserne og her søge de bedst mulige løsninger for børnene.
Hvordan sikrer man en god overgang for de børn og familier, som bliver berørt af lukningerne?
Børne- og Ungeforvaltningen er blevet bedt om at se på, om der kan laves en model, som gør det muligt at flytte børn og børnegrupper sammen fra institutioner som skal lukke til andre institutioner.
Desuden vil man lokalt lave planer i et samarbejde med forældrene, ledelsen og bestyrelserne i daginstitutionerne og her søge de bedst mulige løsninger for børnene.
Hvad med medarbejderne?
København har brug for alle dygtige pædagoger, pædagogmedhjælpere og øvrige medarbejdere. Medarbejderne er ansat i kommunale klynger og med Københavns Kommune som et ansættelsesområde. Derfor har vi som kommune en forpligtelse til og mulighed for at omplacere medarbejdere indenfor det kommunale område. Alle, der måtte blive berørt, vil så vidt muligt blive tilbudt omplacering til andre institutioner med ledige stillinger. Vi kan desværre ikke love, at medarbejderne følger børnene.
Der vil blive lavet lokale planer og processer for de berørte arbejdspladser og medarbejderne. Medarbejdere der har spørgsmål til omplacering skal kontakte egen leder.
Som supplement til de lokale planer for omplacering på det kommunale område, kan berørte medarbejdere i en periode kontakte rekrutteringsteamet i HR for råd og vejledning om ledige pædagogiske stillinger i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Rekrutteringsteamet kan kontaktes på:
- Telefon 21 12 41 11 (mandag 12-14 og torsdag 9-11).
- Du kan også sende en mail til bufrekruttering@kk.dk, så ringer vi dig op, når det passer dig indenfor tidsrummet kl. 9.00-16.00 mandag til fredag.
Rekrutteringsteamet kan kontaktes i perioden fra torsdag den 8. august til mandag d. 16. september 2024.
Forvaltningen vil desuden gå i dialog med de selvejende, der skal lukke, med det formål at sikre en gode proces for medarbejderne og tilbyde flest mulige pædagoger en ansættelse i København.
Hvorfor har der været forslag om at nogle daginstitutioner skal lukke midlertidigt?
For de nuværende børn, forældre og medarbejdere vil lukningen ikke være midlertidig. Midlertidigheden skal ses i et længere perspektiv, og betyder, at daginstitutionen bliver lukket, men at kommunen ønsker at beholde lokalerne, og bruge dem til andre formål i en periode. Fx til genhusning. Det kræver dog, at der i kommunens kommende budget bliver afsat penge til det. Hvis det sker, vil det være muligt at bruge lokalerne til dagtilbud igen, hvis/når børnetallet stiger. Ifølge de prognoser vi har til rådighed i dag, vil det ske gradvist fra 2027 og frem.
Sparer kommunen noget ved at lukke en institution, hvis man samtidig beholder lokalerne?
Det vil typisk være dem, som bruger lokalerne, som afholder udgiften til dem. Det betyder, at hvis Børne- og Ungdomsforvaltningen i en periode afstår lokalerne, så er det heller ikke Børne- og Ungdomsforvaltningen, som betaler til dem. På den måde vil det ikke belaste forvaltningens budget, men det vil være muligt igen at etablere dagtilbud i lokalerne, når/hvis børnetallet igen kræver det.
Hvorfor foreslår kommunen at lukke gode, velfungerende daginstitutioner?
Langt, langt de fleste forældre er glade for og tilfredse med deres daginstitution. Og det kan virke uforståeligt, hvis en institution, man er rigtig glad for, står til at lukke eller blive nedjusteret. Men sagen er, at vi ikke har daginstitutioner, som har vedvarende og årelang ringe kvalitet, og derfor er det forventeligt med en situation, hvor nogle forældre nok forstår rationalet, men ikke at det lige præcis skal ramme deres velfungerende daginstitution. Se evt. spørgsmålet ovenfor om hvilke kriterier, som ligger til grund for udvælgelsen af daginstitutionerne.
Hvorfor er der så forholdsvis mange udflytterinstitutioner, som blev foreslået berørt?
Det handler om økonomi. Udflytterinstitutioner er typisk dyrere at drive end stationære børnehaver på grund af udgifter til buskørsel, ekstra pædagogtimer og en vis dobbelthusleje. Men det handler også om, at nogle af børnegrupperne i udflytterbørnehaver vil kunne blive sammen på en hjemmematrikel. Det er ikke det samme, og det vil selvfølgelig stadig være en omvæltning for børn og forældre, når børnene ikke længere bliver kørt ud til deres udflytter-matrikel.
Hvorfor har man ikke forudset, at der vil komme færre børn?
Når Københavns Kommune planlægger antallet af daginstitutionspladser, så tager man udgangspunkt i prognoser for børnetallet. Prognoser er kommunens planlægningsværktøj, det er en forudsigelse, og derfor vil prognoser altid være behæftet med en vis usikkerhed. De seneste år er der født færre børn, end prognosen har forudsagt. Og samtidig har fraflytningen af børn fra Københavns Kommune været højere end forventet.
Hvorfor bygger man nye institutioner et sted i byen og lukker andre institutioner andre steder?
Børnetallet falder i nogle områder af byen og vokser i andre områder. Nørrebro er det område, som har oplevet det største fald siden 2020. I 2024 er der på Nørrebro 573 færre børn i daginstitutioner end i 2020. Omvendt er børnetallet i Ørestad i samme periode vokset med 306 daginstitutionsbørn. Og da der er et politisk vedtaget servicemål om, at der skal være et pasningstilbud inden for fire kilometer fra bopælen, kan man ikke bruge institutioner i den ene ende af byen til børn, der bor i den anden ende.
Hvad vil der ske, hvis man ikke lukker og nedjusterer antallet af daginstitutionspladser?
Hvis kommunen ikke nedjusterer antallet af daginstitutionspladser, ville kommunen blive nødt til at afskedige medarbejdere. I bund og grund har forvaltningen kun to store udgiftsposter på dagtilbudsområdet: udgifter til bygninger/husleje og løn til personale.
Hvorfor har forvaltningen ikke penge til at fortsætte med at holde institutionerne åbne?
Københavns Kommune bruger lige nu 60 millioner kroner mere om året på dagtilbud, end der er budgetteret med. Hvis ikke man reducerer antallet af pladser, så antallet kommer til at svare til det antal børn, der betaler for en plads, vil kommunen blive nødt til at afskedige pædagogiske medarbejdere.
Hvorfor er kommunen ikke bedre til at matche antallet af børn med daginstitutionspladser?
Det skyldes, at det er svært at vide, hvor mange pladser der præcist er behov for i fremtiden. Når vi skal forudsige behovet for pladser, bruger vi prognoser. I arbejdet med prognoser, arbejder man med flere faktorer, som alle er behæftet med en vis usikkerhed. Ingen kan med sikkerhed vide, hvor mange børn der bliver født det kommende år.
I København er der desuden yderligere to faktorer, der spiller ind. København er en by med stor mobilitet. Det betyder, at børn og familier flytter hyppigt. Det er svært at forudse præcist, hvornår børnefamilier flytter ud af byen eller fra en bydel til en anden. Samtidig er der i København en mere ambitiøs pasningsgaranti end lovgivningen kræver. Vi arbejder efter et servicemål på max. fire kilometer. Forældre i Ørestad får ikke tilbudt en ledig plads i Brønshøj, men skal i stedet have en plads max fire kilometer fra deres bopæl. Det betyder, at antallet af børn og institutionspladser ikke kun skal stemme i København, men også i forskellige områder af byen.