Fælleskommunalt indkøb af værnemidler er ophørt pr. 1. januar 2023

Information til leverandører og kommuner

Kommunalt Værnemiddel-Indkøb (KVIk)

Danske kommuner har arbejdet sammen for at sikre, at plejecentre og andre kommunale funktioner havde tilstrækkeligt med værnemidler som mundbind, visirer, håndsprit, engangskitler etc., mens Covid-19 blev betragtet, som en samfunds kritisk sygdom fra februar 2020 til udgangen af 2022.

Københavns Kommune har stået sammen med fire andre kommuner i spidsen for Kommunalt Værnemiddel-Indkøb (KVIk). KVIks rolle var at købe værnemidler ind til alle kommuner i Danmark og fordele dem under pandemien.

Ved rådgivning om brugen af værnemidlerne, skal de relevante myndigheder kontaktes. Produktblade, sikkerhedsdatablade og andre dokumenter for nogle de værnemidler, som KVIk har anskaffet, kan findes nederst på denne side.



Læs mere information om værnemidler på KL's hjemmeside og Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.  

Fra slutningen af februar 2021 har det også været muligt at bestille testkit til kviktest gennem KVIk – se vejledninger til disse på Statens Serum Instituts hjemmeside om vejledning til antigenselvtest.

Information til leverandører af værnemidler

Kommunerne skal fra 1. januar 2023 overgå til at indkøbe værnemidler via de kanaler, hvor der blev købt værnemidler før Corona, fx via SKIs aftaler eller egne indkøbsaftaler.

Hold derfor øje på udbud.dk

Antigenselvtest kan bestilles ind til 31. marts 2023

Kommunerne har p.t. ikke mulighed for at købe antigenselvtests via fx SKI, og derfor opretholdes muligheden for, at kommunerne kan bestille antigenselvtests omkostningsfrit via KVIk v/Lyreco i perioden 1. januar - 31. marts 2023.

Hvis der er spørgsmål i forbindelse med bestilling og levering af antigenselvtest kan Lyreco kontaktes via mailen DK.SALES.KVIK@lyreco.com.



Ved andre spørgsmål eller andet  vedr. antigenselvtest kan Statens Serum Institut (SSI) kontaktes via denne mail: TCDKbestilling@ssi.dk

Der arbejdes på en løsning for kommunernes adgang til antigenselvtest efter 31. marts 2023. Kommunernes Landsforening (KL) orienterer, så snart der er afklaring.

 

Få svar på dine spørgsmål om værnemidler fra KVIk

Vis alle

Hvordan fik kommunerne værnemidler fra det fælleskommunale lager?

Fælleskommunalt Værnemiddel-Indkøb (KVik) købte værnemidler ind til alle kommuner i Danmark. Kommunerne bestilte værnemidler via en bestillingsløsning, som de fleste steder var integreret i kommunens normale indkøbsløsning.

Ved særlig efterspørgsel efter bestemte værnemidler eller i mangelsituationer blev de pågældende værnemidler fordelt automatisk til kommunerne ved hjælp af to fordelingsnøgler. Kommunerne kunne/behøvede derfor ikke at bestille disse værnemidler. 

Værnemidler blev bestilt via en bestillingsløsning. 

Hvad gør vi ved henvendelser fra leverandører af værnemidler?

Københavns kommune og den fælleskommunale indkøbsorganisation KVIk er nedlagt og kommunerne skal nu købe ind på SKI-aftaler. Henvendelser fra leverandører skal derfor ikke længere sendes videre. 

Hvilke værnemidler blev der købt ind?

Fælleskommunalt Værnemiddel-Indkøb (KVik) købte alle værnemidler ind, som der typisk var behov for i kommunerne. Det er bl.a. masker, mundbind, desinfektionsmidler, kitler, handsker m.m.

De dataansvarlige i kommunerne modtag løbende opdaterede, detaljerede lister over hvilke konkrete værnemidler, der var købt ind.

Hvordan beregnede kommunerne deres behov for værnemidler?

Alle kommunale institutioner skulle selv optælle værnemidler og opgøre dagligt forbrug med udgangspunkt i forventet forbrug. Hvis en institution havde en borger, som var konstateret smittet med covid-19, så ville behovet for værnemidler stige alt afhængig af, hvor mange daglige besøg borgeren skulle have. Hver kommune skulle indsamle tal fra institutionerne og indberette til Lægemiddelstyrelsen jf. de retningslinjer, Lægemiddelstyrelsen havde udmeldt. Den dataansvarlige i kommunen vidste hvordan, der skulle indberettes og hvor ofte.

Måtte leverandører af værnemidler på SKI-aftalerne kun levere til regionerne?

Nej. Lægemiddelstyrelsen havde den 27. marts 2020 præciseret, at danske leverandører på SKI-aftalerne burde prioritere at levere til både regioner og kommuner.

De burde generelt prioritere at levere til det danske sundhedsvæsen.

Kunne kommunerne få hjælp til anvendelse eller fordeling af værnemidler hos KVik?

Nej. Det var den enkelte kommunes ansvar at finde svar på infektionshygiejniske, kvalitets- og vedligeholdelsesspørgsmål eller vejlede omkring brugen af produkterne. Hvis de var i tvivl om anvendelse af produkter, kunne de søge råd og vejledning hos Sundhedsstyrelsen eller Statens Seruminstitut.

Kunne kommunerne være sikre på kvaliteten af værnemidlerne?

Ja. Alle værnemidler er blevet tjekket, da de ankom til lageret. Det skete enten af lagermedarbejdere, som er blevet uddannet af Sikkerhedsstyrelsen til opgaven, eller hos Teknologisk Institut.

Skulle kommunerne selv betale for værnemidlerne?

De indkøbte værnemidler er omfattet af den aftale KL og regeringen indgik den 26. marts 2020. Hér fremgik det, at COVID-19-relaterede udgifter ikke må fortrænge øvrige udgifter, og derfor er undtaget fra udgiftslofterne.

Kommunerne er løbende blevet faktureret af Lyreco for køb af værnemidler fra KVIk frem til og med 19. maj 2020. Det blev efterfølgende aftalt, at kommunerne blev kompenseret de udgifter, de har haft til værnemidler ved KVIk for perioden frem til og med 19. maj 2020.

For leverancer af værnemidler efter 19. maj 2020 har Lyreco i en kort periode faktureret enkelte kommuner, som Lyreco efterfølgende har sendt kreditnotaer på.

På baggrund af Lyrecos opgørelse over værnemidler faktureret til kommuner pr. 19. maj 2020 refunderede Aarhus Kommune de enkelte kommuner deres betaling til Lyreco. Der blev afregnet i ét samlet beløb til den enkelte kommunes NemKonto. Beløbet, der blev tilbagebetalt, er excl. moms, og kommunerne skulle således ikke afløfte moms af beløbet.

Hvordan og hvornår foregik leveringer af værnemidlerne?

Alle værnemidler - både dem, kommunerne bestilte og dem, som automatisk blev fordelt via fordelingsnøglerne – blev leveret på samme faste ugedag. 

Kommunerne kunne fortsat kun få leveret til én central adresse i kommunen, hvorfra de selv skulle sørge for videredistribution.

Kunne kommunerne returnere værnemidler?

Nej. KVIk havde ikke kapacitet og logistik til at tage værnemidler retur. Endvidere kunne værnemidler af sikkerhedsmæssige grunde og for at forhindre evt. smitte ikke returneres til det fælleskommunale lager.

Kunne kommunerne få tilsendt sikkerhedsdatablade for værnemidlerne?

Se sikkerhedsdatablade og produktblade til nogle af værnemidlerne nederst på denne side.

Overholder værnemidlerne officielle kvalitetskrav og arbejdsmiljølovgivning?

Ja, det gør de. Alle produkter er CE-mærkede, og de blev kvalitetstest, inden de blev sendt ud til kommunerne.

Håndsprit og overfladedesinfektion rummer den anbefalede andel af ethanol (70-85%) og er dermed virkningsfulde over for vira.

Hvordan skal datomærkning på værnemidlerne tolkes?

Flere spurgte til datomærkninger på en række værnemidler. På flere af dem fremgår datoer, som kan tolkes som udløbsdatoer. Det er de ikke. Det er produktionsdatoer.

Kommunerne kan være sikre på, at KVIk kun udsendte værnemidler med samme holdbarhedstid, som dem, der bliver købt under normale omstændigheder.