Danskuddannelse - hvis du er tilknyttet Jobcenter København

Her kan du læse om, hvordan du begynder til danskuddannelse, hvis du følger et program efter integrationsloven i Jobcenter København.

Sådan begynder du i danskuddannelse

Du bliver automatisk tilbudt danskuddannelse som led i dit selvforsørgelses-og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram. Det sker i forbindelse med en samtale i Jobcenter København. Det gælder, uanset om du modtager hjælp til forsørgelse eller ej.

Du har ret til at tage danskuddannelse i op til 5 år.

Sprogskolen vil vurdere dine forudsætninger, så du kan begynde på det niveau, der passer til dig.

Hvis du modtager hjælp til forsørgelse

Hvis du modtager hjælp til forsørgelse, vil din danskuddannelse foregå på Jobcenter Københavns sprogskole.

Hvis du er selvforsørgende

Hvis du er selvforsørgende, foregår danskuddannelsen hos en privat sprogskole. Du bestemmer selv, hvilket sprogcenter du vil starte hos.

Københavns Kommune har indgået aftale med følgende sprogskoler.

Til selvforsørgende: Sprogskoler du kan vælge imellem

Studieskolen, Copenhagen Language Center

Borgergade 12, 1300 København K

E-mail: info@studieskolen.dk

www.studieskolen.dk

UCplus

Nørregade 27, 1165 København K

Telefon: +45 44 87 01 66

E-mail: cph@ucplus.dk

www.ucplusdansk.dk

Typiske spørgsmål om danskuddannelse

Hvad koster det at få danskuddannelse?

Danskuddannelsen er gratis, når du følger et program efter integrationsloven i Jobcenter København.

Kan jeg holde pause fra undervisningen?

Hvis du får hjælp til forsørgelse

Så har du pligt til at deltage i den danskundervisning, som du er henvist til. Ellers kan du risikere at blive trukket i din ydelse. Kontakt jobcentret, hvis du er forhindret i at deltage i danskundervisning, fx på grund af sygdom, barsel mv.

Hvis du er selvforsørgende

Så kan du godt holde pause fra undervisningen. Mens du holder pause, bruger du dog stadig af din ret til danskuddannelse. Kontakt jobcentret, hvis du er forhindret i at deltage i danskundervisning, fx på grund af sygdom, barsel mv., så kan din ret til danskuddannelse blive forlænget.

Jobcenter København – Sprog og Integration

Emdrupvej 72