Behandling af personoplysninger
VORES BEHANDLING AF DINE OPLYSNINGER
Vi vil oprette din sag, når du søger om en af følgende ydelser til enten dig selv eller dit barn:
- Hjælpemidler, forbrugsgoder, boligændringer og støtte til bil – ydelser søgt til dig selv efter servicelovens §§ 112-116.
- Merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste for familier med børn med handicap – ydelser søgt på baggrund af dit barn efter servicelovens §§ 41-42.
- Ledsagelse søgt til enten dit barn efter servicelovens § 45 eller til dig selv efter servicelovens § 97.
Formålet med behandlingen af oplysningerne er at behandle din ansøgning om støtte.
Vi behandler dine oplysninger med hjemmel i den relevante bestemmelse i serviceloven alt efter det, der søges om. Vi behandler endvidere oplysningerne ud fra de almindelige forvaltningsretlige regler i retssikkerhedsloven, forvaltningsloven, offentlighedsloven samt databeskyttelsesforordningen.
Vi registrerer oplysningerne af hensyn til vores sagsbehandling, og behandlingen af dem sker elektronisk i et journaliseringssystem. Vi registrerer og behandler også oplysninger, der sker ved personlig og telefonisk kontakt samt sikkert ved Digital Post. Oplysningerne er almindelige og fortrolige f.eks. navn og personnummer samt sociale forhold og kan være følsomme fx helbredsoplysninger, hvis sådanne oplysninger er relevante for din sag.
VIDEREGIVELSE
Vi videregiver ikke dine oplysninger til eksterne. Hvis det alligevel skulle blive relevant, så orienterer vi dig, ligesom vi vil indhente dit samtykke, hvis det er nødvendigt.
DINE RETTIGHEDER
Du har nogle rettigheder, når kommunen behandler oplysninger om dig.
Oplysningen om behandlingen af dine oplysninger sker efter databeskyttelsesforordningens art 13. Dine rettigheder som registrerede findes i databeskyttelsesforordningens kapitel 3.
Hvis du ønsker det, har du derfor ret til at få at vide,
- at vi har modtaget oplysninger, som vi har gemt i vores IT-system – det ved du nu
- hvilke oplysninger vi har modtaget og brugt i vores sagsbehandling
- hvad formålet med behandlingen af oplysningerne er
- hvor vi har oplysningerne fra (hvis vi ikke har dem fra dig selv).
Du har også ret til at se oplysningerne, og du har ret til at bede om, at vi retter eller sletter oplysninger. Derudover har du også ret til at bede om, at vi begrænser behandlingen af oplysningerne, hvis du for eksempel mener, at de er forkerte.
Hvis du kontakter os ang. ovenstående rettigheder, har vi pligt til at tage stilling til din henvendelse.
OPBEVARING
Vi opbevarer oplysningerne om dig så længe, der er en aktiv sag og det er nødvendigt for sagsbehandlingen.
TAVSHEDSPLIGT
Alle ansatte i Københavns Kommune har tavshedspligt.
KONTAKT OS
Hvis du har spørgsmål om dine rettigheder eller ønsker indsigt i sagen, er du meget velkommen til at kontakte os:
Borgercenter Handicap
Borups Allé 43
2200 København N
Tlf. 33 17 88 00
Du kan kontakte os på telefonen eller i vores reception inden for vores åbningstider.
Klik her for at læse mere om Borgercenter Handicaps åbningstider
Du kan også kontakte os via digital post (hav dit MitID klar):
Klik her for at sende sikker Digital Post til os
Har du mere generelle spørgsmål til Københavns Kommunes anvendelse af persondata, er du velkommen til at kontakt Københavns Kommunes Databeskyttelsesrådgiver.
Læs mere om, hvordan du kontakter Databeskyttelsesrådgiveren elektronisk
KLAGEADGANG
Hvis du er utilfreds med vores behandling af oplysninger om dig, kan du klage til Datatilsynet:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 33 19 32 00
Sikker formular til fremsendelse af klage til Datatilsynet findes på Datatilsynet hjemmeside:
https://www.datatilsynet.dk/borger/klage/saadan-klager-du.
Du har også mulighed for at kontakte Københavns Kommunes Databeskyttelsesrådgiver (DPO).
Databeskyttelsesrådgiveren
Rådhuspladsen 1
1550 København K
Sikker formular til kontakt til Databeskyttelsesrådgiveren
Læs mere om Københavns Kommunes privatlivspolitik