Sociale forhold – sådan gør vi under corona
Denne side er sidst opdateret den 9. juni 2022.
Spørgsmål og svar om sociale forhold og corona
Vis alle
Børn og voksne med tilknytning til Borgercenter Handicap
Alle tilbud og indsatser på handicapområdet er i normal drift
Der opfordres stadig til at følge Sundhedsstyrelsens generelle råd om smitteforebyggelse, herunder opretholdelse af god hygiejne, hyppig rengøring og at blive hjemme og blive testet ved symptomer.
Børn, unge og familier med kontakt til Borgercenter Børn og Unge
Alle tilbud, foranstaltninger og indsatser på børne- og ungeområdet i Socialforvaltningen er i almindelig drift og følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger
Der kan alene indføres besøgsrestriktioner på et døgntilbud, hvis Styrelsen for Patientsikkerhed træffer afgørelse om det, fx pga. lokale smitteudbrud.
Udsatte voksne, sindslidende og andre i kontakt med Borgercenter Voksne
Alle tilbud for udsatte voksne og sindslidende er i normal drift
Det anbefales at alle borgere, uanset vaccinationsstatus og tidligere smitte, testes inden indflytning på botilbud og herberger. Undtaget fra dette er borgere, som er testet positiv inden for de seneste 60 dage, forudsat at de har overstået deres infektion.
Hotlines til socialfaglige og sundhedsfaglige spørgsmål
Socialstyrelsen/VISO tilbyder rådgivning på socialfaglige dilemmaer i forhold til corona til ledere og medarbejdere på socialområdet.
Hotlinens telefonnummer er: 72 42 40 00.
Desuden har Social- og Indenrigsministeriet oprettet en hotline-mailadresse til blandt andre sociale tilbud, som nu kan skrive til én adresse for at få svar på spørgsmål om COVID-19.
Adressen er corona@sim.dk
Styrelsen for Patientsikkerhed tilbyder råd og vejledning om corona til medarbejdere på socialområdet samt i sundheds- og ældresektoren.
Hotlinens telefonnummer er 70 20 02 66.
Kontakt
Socialforvaltningen
Bernstorffsgade 17