Mødedato: 23.02.2015, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Supercykelsti Farumruten - anlæg af bredere cykelstier i Gothersgade

Se alle bilag

Med henblik på at etablere endnu en etape af Farumruten skal der tages stilling til forslag om anlæg af bredere cykelstier i Gothersgade mellem Søtorvet og Møntergade.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,

  1. at projektforslaget i bilagene 3 c - e danner grundlag for detailprojektering og anlæg af bredere cykelstier i Gothersgade på strækningen Nørre Voldgade til Møntergade.

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler, 

    2.   at projektforslaget i bilagene 3 a - b danner grundlag for detailprojektering og anlæg 
          af bredere cykelstier i Gothersgade på strækningen fra Øster Voldgade til Søtorvet, 
          herunder at der nedlægges 13 p-pladser i grøn zone på strækningen mellem 
          Søtorvet og Nansensgade. Provenutabet på 0,2 mio. kr. ved nedlæggelse af 
          p-pladserne finansieres af p-puljen, jf. bilag 5 a og b.

   3.    at Teknik- og Miljøforvaltningen modtager 0,6 mio. kr. fra Den Statslige Cykelpulje i 
          forbindelse med etablering af bredere cykelstier i Gothersgade på strækningen 
          Øster Voldgade til Søtorvet. På den baggrund gives en tillægsbevilling som en 
          indtægts- og udgiftsbevilling på 0,6 mio. kr. på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling 
          Ordinær anlæg i 2015. De bevillingsmæssige ændringer fremgår af 
          Økonomiafsnittet.

    4.   at der frigives en anlægsbevilling på 1,2 mio. kr. til bredere cykelstier i Gothersgade 
          på strækningen Øster Voldgade til Søtorvet. Midlerne kommer fra Budget 2011 og 
          Den Statslige Cykelpulje. Midlerne frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling 
          Ordinær anlæg i 2015, jf. Økonomiafsnittet. 

    5.   at der frigives en anlægsbevilling på 2,2 mio. kr. til bredere cykelstier i Gothersgade 
          på strækningen Øster Voldgade til Søtorvet (nordsiden). Midlerne kommer fra Budget 
          2015 og frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg i 2015, jf. 
          Økonomiafsnittet.

    6.   at Teknik- og Miljøforvaltningen modtager 2,1 mio. kr. fra Den Statslige Cykelpulje i 
          forbindelse med etablering af bredere cykelstier i Gothersgade på strækningen 
          Nørre Voldgade til Møntergade. På den baggrund gives en tillægsbevilling som en 
          indtægts- og udgiftsbevilling på 2,1 mio. kr. på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling 
          Ordinær anlæg i 2015. De bevillingsmæssige ændringer fremgår af Økonomiafsnittet.

    7.   at der frigives en anlægsbevilling på 4,2 mio. kr. til bredere cykelstier i Gothersgade 
          på strækningen Nørre Voldgade til Møntergade. Midlerne kommer fra Budget 2011 
          og Den Statslige Cykelpulje. Midlerne frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling 
          Ordinær anlæg i 2015, jf. Økonomiafsnittet.

Problemstilling

I Budget 2011 (BR 2. september 2010) (A, B, C og F) blev det med Cykelpakke IV besluttet at afsætte 5,0 mio. kr. til Farumruten. Projektet udløste sammen med yderligere to cykelprojekter for Gothersgade støttetilsagn fra Den Statslige Cykelpulje på 6,9 mio. kr.

På Teknik- og Miljøudvalgets møde 18. juni 2012 blev der fremlagt en række projekter for Farumruten. Et projekt om udvidelse af cykelstierne på Gothersgade mellem Søtorvet og Møntergade blev ved et ændringsforslag udsat til efter budgetforhandlingerne. Beslutningen om at modtage og frigive 2,7 mio. kr. fra Den Statslige Cykelpulje og om at frigive 2,7 mio. kr. af midlerne fra Cykelpakke IV blev samtidig udsat. 

I Budget 2015 (BR 2. oktober 2014) (A, B, F, O og Ø) blev det med ”Cykelby for alle” besluttet at afsætte yderligere 2,5 mio. kr., hvor af 0,3 mio. kr. blev stjernemarkeret, så der på hele strækningen Øster Voldgade til Søtorvet (nordsiden) kan etableres bredere cykelstier.

Med denne indstilling fremsættes således forslag om at udvide cykelstierne på to delstrækninger i Gothersgade, hhv. Øster Voldgade til Søtorvet og Nørre Voldgade til Møntergade.

En konsekvens af udvidelsen mellem Øster Voldgade og Søtorvet er, at der på strækningen mellem Søtorvet og Nansensgade skal nedlægges 13 p-pladser. Dette strider dog mod forudsætningerne i Budget 2015, hvor bedste bud på nedlæggelse af p-pladser var sat til 0.

Løsning

Forvaltningen indstiller, at der gennemføres en udvidelse af cykelstierne på Gothersgade fra Søtorvet til Møntergade, jf. forslaget i bilag 3 a–e.

Farumruten er en del af supercykelstinettet fra Farum til Kongens Nytorv. Ruten og konceptet for supercykelstierne blev besluttet i Borgerrepræsentationen den 26. maj 2011. Projekterne skal tillige ses i sammenhæng med målene i ”Miljømetropolen 2015” (BR 29-11-2007) om bl.a., at mindst 50 % af københavnerne tager cyklen på arbejde eller til uddannelse.

Forvaltningen indstiller, at cykelstierne på Gothersgade opgraderes til supercykelsti-standard, dvs. de blandt andet gøres bredere. Supercykelstier skal på mere befærdede steder have en bredde på 3-3,5 meter. Gothersgades cykelstier har i dag en bredde på 2-2,5 m. og matcher ikke udviklingen i cykeltrafikken de sidste 20-30 år. Hertil kommer, at broen over Inderhavnen forventes at generere yderligere trafik ad Gothersgade.

Projektet i Gothersgade adskiller sig fra det tidligere fremlagte projekt fra 2012 ved kun at udvide cykelstierne på halvdelen af strækningen. Herved sikres bl.a., at 40 af områdets p-pladser kan bevares sammenlignet med det tidligere fremlagte projektforslag.

Delstrækning Øster Voldgade til Søtorvet

Fra Øster Voldgade til Søtorvet foreslås cykelstien udvidet i vejens nordlige side (retning mod Søtorvet) fra ca. 2 m til 3 m. En del af kørebanen inddrages til cykelstien, jf. bilag 3a-3c. I tilkørslen til krydset med Øster Farimagsgade adskilles højresvingende bilister og cyklister ved, at cykelstien føres helt frem til krydset.

Udvidelsen af cykelstien mellem Øster Farimagsgade og Søtorvet betyder, at der ikke er plads til de eksisterende 13 p-pladser i gadens sydlige side. Projektet på denne strækning indebærer derfor nedlæggelse af de 13 pladser. P-pladserne er beliggende i grøn zone og vil indgå som en del af baggrunden for det årlige oplæg til investeringer på parkeringsområdet.

Forvaltningen har undersøgt, hvilke muligheder der er for at kompensere for de nedlagte pladser i nærområdet. Forvaltningen mener ikke, der er muligheder for at etablere erstatningspladser. Ved etablering af skråparkering på Nansensgade mellem Gothersgade og Fredensborggade, kunne der etableres tre ekstra p-pladser. Denne løsning ville dog kræve, at Nansensgade på denne strækning ensrettes. Dette kan forvaltningen ikke anbefale, da det ville medføre en del omvejskørsel.

Belægningsprocenterne i løbet af dagen i området er mellem 109 % og 116 %, og disse tal må forventes at stige ca. 4 % som følge af projektet, jf. bilag 5a. Nedlæggelserne finansieres via p-puljen, jf. bilag 5b.

Delstrækning Nørre Voldgade til Møntergade

Fra Nørre Voldgade til Møntergade udvides cykelstien i gadens sydlige side (færdselsretning mod Kongens Nytorv) til ca. 3 m. En del af kørebanen inddrages til den nye cykelsti, jf. bilag 3c-3e.

Ved sidevejene fra Rosenborggade, Lønporten og Sjæleboderne etableres nye overkørsler, som er lettere og behageligere at krydse med rollator eller kørestol.

Indsnævringen af kørebanebredden forventes ikke at påvirke afviklingen af trafikken på Gothersgade. Projektet reducerer ikke bredden af fortovene. 

Med baggrund i Borgerrepræsentationens beslutning i 2011 om supercykelstien og den yderligere trafik ad Gothersgade, som broen over Inderhavnen forventes at generere, vurderer forvaltningen, at supercykelstien på hele strækningen i Gothersgade fra Søtorvet til Møntergade indebærer en forbedring af cykelforholdene. Forslaget er delt op i to delstrækninger, så udvalget kan tage stilling til, om begge skal gennemføres. Gennemføres delstrækningen fra Øster Voldgade til Søtorvet ikke, vil det medføre et større pres på denne delstrækning, når broen over Inderhavnen åbner, men den anden delstrækning fra Nørre Voldgade til Møntergade vil stadig indebære en forbedring af cykelforholdene i Gothersgade.

Høringer

Lokaludvalget opfordrer til, at åbningen af Inderhavnsbroen afventes, før projekterne sættes i gang, så det kan vurderes, hvordan broen påvirker cykeltrafikken. Lokaludvalget forudsætter tillige, at der etableres erstatningspladser for de p-pladser, der nedlægges.

Der er indkommet 33 tilbagemeldinger fra borgere og en underskriftsindsamling med 173 underskrifter. Holdningen til projekterne er helt overvejende negativ. Borgerne er bekymret over tabet af p-pladserne, da der efter deres mening er nok plads på cykelstien det meste af dagen.

Forvaltningen forventer som nævnt, at broen over Inderhavnen vil medføre yderligere cykeltrafik ad Gothersgade.

Forvaltningen har den 7. januar 2015 haft et møde med lokaludvalget. Mødet er opsummeret i bilag 7. Forvaltningen vil i forbindelse med projekteringen indarbejde forslagene i det omfang det er muligt.

Lokaludvalget har blandt andet foreslået, at cykelstien i retning mod Kongens Nytorv på strækningen mellem Søtorvet og Nørre Farimagsgade udvides, da der efter deres vurdering er et større behov på denne strækning. Forvaltningen kan ikke anbefale forslaget, da en tælling fra 2013 viser, at mere end dobbelt så mange cyklister kører mod Søtorvet, dvs. på den side, hvor supercykelstien foreslås anlagt. 7400 i retning mod Søtorvet og 3400 i retning mod Farimagsgade.

Høringssvar mv. fremgår af bilag 4 a. Forvaltningens kommentarer fremgår af bilag 4 b.

Projektforslagene er godkendt af politiet.

Økonomi

Projekterne vedrørende bredere cykelstier i Gothersgade er finansieret med:

  • 2,7 mio. kr. fra Cykelpakke IV (Budget 2011) (A, B, C og F)
  • 2,7 mio. kr. fra Den Statslige Cykelpulje (forudsætter en tilsvarende egenfinansiering)
  • 2,5 mio. kr. fra ”Cykelby for alle” (Budget 2015) (A, B, F, O og Ø). Heraf blev 0,3 mio. kr. stjernemarkeret og disse midler er således allerede frigivet i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2015.

Nedlæggelsen af de 13 p-pladser vil give et årligt provenutab på 185 t. kr., som dækkes af P-puljen, se også bilag 5b. Såfremt forudsætningerne i Budget 2015 fastholdes, og der derfor ikke skal nedlægges p-pladser og strækningen fra Søtorvet/Øster Søgade til Øster Voldgade derfor ikke udføres, så forventer Teknik- og Miljøforvaltningen, at der er behov for at få frigivet 4,2 mio. kr. til at realisere projektet og der kan modtages 2,1 mio. kr. fra Den Statslige Cykelpulje. Indstillingens økonomiske konsekvenser fremgår af bilag 6.

Det forventes, at projekterne vil påvirke forvaltningens driftsøkonomi marginalt.

Videre proces

Projekterne forventes anlagt i efteråret 2015.


Pernille Andersen

                                                    /Anders Møller

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning den 23. februar 2015

Sagen tilbagesendes til forvaltningen med henblik på fremskaffelse af yderligere oplysninger.
Til top