Din nye Torvegade

I slutningen af 2025 går vi gang med at forny Torvegade på Christianshavn, så der bliver bedre plads til de tusindvis af cyklister og fodgængere, der hver dag lægger vejen forbi den travle gade. Vejarbejdet varer efter planen i ca. to år.

Hvad kommer der i din nye Torvegade?

  • Bredere cykelstier – op til 3.5 meter ligesom på Nørrebrogade
  • Bredere fortove – nogle steder op til 5 meter
  • Bedre plads til at stige af og på bussen ved Christianshavns Torv
  • Mere sikker krydsning af gaden, bl.a. med forbedret fodgængerfelt ved volden
  • Ét kørespor i hver retning - med buslommer, så biler kan passere, mens buspassagerer stiger af og på
  • Højresvingende biler ledes til lyskrydsene vha. ændrede ensretninger mv. i sidegaderne

Status på projektet

Et enigt Teknik- og Miljøudvalg på Københavns Rådhus godkendte den 4. november 2024 den endelige udformning af den nye Torvegade. Det skete den 4. november 2024.

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning om Torvegade med alle bilag 

Direkte link til kortbilag med projektforslaget for Torvegade  (PDF)

Direkte link til kortbilag med trafikplan for sidegaderne (PDF)

Projektets økonomi blev efterfølgende godkendt i Borgerrepræsentationen uden afstemning. Det skete den 28. november 2024: Forbedret cykelfremkommelighed på Torvegade, Indre By | Københavns Kommune

Næste skridt

Foråret 2025 sender vi opgaven med at ombygge Torvegade i offentligt udbud. Når entreprenørfirmaet er fundet, går selve vejarbejdet i gang. Vi regner med, at vejarbejdet starter op i efteråret 2025 og varer i ca. to år. 

Tidsplan og koordinering med andre gravearbejder

Ombygningen af Torvegade er planlagt til at foregå fra efteråret 2025-efteråret 2027. 

Der er dog allerede være vejarbejde på Torvegade fra august 2024 og et år frem, da HORFOR skal udskifte fjernvarmerør i Torvegade på hele strækningen mellem Prinsessegade og Christmas Møllers Plads. 

AFSLUTTET: Forår 2023-efterår 2024: Vi planlægger ombygningen af Torvegade og justeringerne i sidegaderne.

AFSLUTTET: Efterår 2024: Teknik- og Miljøudvalget godkender det endelige projekt for ombygningen. 

I GANG: Sommer 2024-sommer 2025: HOFOR udskifter fjernvarmerør i Torvegade og på Christmas Møllers Plads. Arbejdet i Torvegade er let forsinket pga. arkæologiske fund og forventes færdigt februar 2025. Herefter rykker HOFOR videre til Christmas Møllers Plads, hvor fjernvarmearbejdet forventes afsluttet sommeren 2025. 

Sommer 2025: Vi er færdige med at detailplanlægge ombygningen af Torvegade og har sendt arbejdet i offentligt udbud. 

Efterår 2025-efterår 2027: Vores entreprenør ombygger Torvegade og tilpasser de trafikale forhold i sidegaderne. 

Forår 2028: Vi evaluerer den færdige løsning. 

Trafikomlægninger og øvrige gener

Det kan desværre ikke undgås, at arbejdet i Torvegade og enkelte af sidegaderne vil fylde, støje og påvirke trafikken. Men vi og HOFOR gør alt for at planlægge og koordinere arbejdet, så naboerne og gadens mange trafikanter oplever færrest mulige gener i den periode, hvor Torvegade er under forvandling. 

Det betyder vejarbejdet for trafikken

Midt 2024 - midt 2025: Fra sommeren 2024 og et år frem udskifter HOFOR fjernvarmerør på Torvegade mellem Prinsessegade og til og med Christmas Møllers Plads. På selve Torvegade vil der være fuldt åbent for alle trafikanter i hele perioden, men kun ét kørespor for biler og busser i begge retninger samt begrænset plads til cyklister en del af tiden.

Slut 2025 - slut 2027: Under selve ombygningen af Torvegade fra efteråret 2025 og ca. to år frem kan biler og busser stadig køre i begge retninger i det meste af perioden - dog kun i ét kørespor i hver retning. 

Der vil være åbent for cyklister og fodgængere i begge retninger, men flere steder får de et begrænset areal at færdes på. 

Den endelige trafikplan for Torvegade bliver endeligt fastlagt sommeren 2025, hvor informationerne kommer her på hjemmesiden og i projektets nyhedsbrev. 

Få nyt om arbejdet med at ombygge Torvegade

Vi udsender løbende nyt i takt med, at projektet tager form, og vejarbejdet kommer i gang. Tilmeld dig og få nyhedsbrevet i din indbakke.

Har du spørgsmål, finder du nogle af svarene her

Vis alle

Hvad er baggrunden for at ombygge Torvegade?

Torvegade er én af de mest travle trafikårer i København. Hver dag lægger 24.700 cyklister, 26.700 biler og 10.000 fodgængere vejen forbi. Tusindvis benytter dagligt metrostationen og busstoppestederne på Christianshavns Torv. Og især om sommeren strømmer turister og besøgende fra resten af København til det historiske kanalkvarter omkring Torvegade. 

Særligt på cykelstien er trængslen stor og pladsen trang i myldretiden, og både kvarterets cyklister og mange gennemkørende 'pedal-pendlere' har efterlyst bredere cykelstier. 

Samtidig er Torvegade udpeget som såkaldt strøggade i kommuneplanen. Det betyder, at det skal være rart at gå en tur langs gaden og at slå sig ned for en stund. 

Endelig er selve gaden så nedslidt, at den trænger til at blive fornyet. 

På baggrund af alle disse forhold har politikerne besluttet at igangsætte en samlet fornyelse og ombygning af Torvegade, så det bliver bedre og mere sikkert for især de mange cyklister og fodgængere. 

Her er link til det arbejde og de beslutninger, der er gået forud for, at projektet nu er sat i gang:

2019: Det blev med Budget 2020 vedtaget af udarbejde en foranalyse som del af en samlet cykelpakke. 

Se side 29 i budgetaftalen for 2020 (PDF)

2020: Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede en foranalyse, som Teknik- og Miljøudvalget blev orienteret om den 7. juni 2021. 

Se orienteringen om foranalysen (PDF)

2022-2023: Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdede et anlægsprojekt, som blev vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation med Overførselssagen 2022-2023. 

Se side 14 i Overførselssagen for 2022-2023 (PDF)

Var der ikke planer om at ensrette eller helt lukke Torvegade for biler?

I en foranalyse fra 2021 blev der set på, om Torvegade kunne ensrettes eller spærres helt for biler. Konklusionen var, at det først vil være realistisk at lukke for gennemkørende biler på Torvegade, når busser og biler får en alternativ rute i form af den såkaldt Østlige Ringvej. 

Se orienteringen til Teknik- og Miljøudvalget om foranalysen (PDF)

Bliver der færre parkeringspladser?

Det er politisk vedtaget, at der ikke skal nedlægges p-pladser i området som følge af projektet. Så hvis det skulle blive nødvendigt at nedlægge enkelte parkeringspladser i sidegaderne, bliver de erstattet i lokalområdet indenfor samme parkeringszone.

Kommer der flere træer og mere grønt?

Der kommer en ny bred, midterrabat med græs og træer mellem Christianshavns Voldgade og Christmas Møllers Plads.

Bliver Christianshavns Torv renoveret samtidig?

Nej, der er ikke ifm. ombygningen af Torvegade afsat midler til at renovere eller ombygge selve Christianshavns Torv bortset fra fortovet langs torvet, hvor der bl.a. skabes bedre plads til af- og påstigning for buspassagerer. Adgangsforholdene ved Metroen ændres ikke. 

I budgetforliget for 2025 blev det vedtaget, at der i 2025-2026 skal udarbejdes en foranalyse af en mere indbydende indretning af Christianshavns Torv. I vedtagelsen fremgår det, at foranalysen forventes færdig foråret 2025 og kan præsenteres for politikerne i midten af 2026. Læs om foranalysen på Christianshavns Lokaludvalgs hjemmeside: Cykelgade og ny indretning af torvet - Budget 2025 er landet | Christianshavns Lokaludvalg

 

Kommer biler og busser langsommere frem, når de kun har ét spor?

Ja, det vil tage lidt længere tid for biler og busser at passere Torvegade, når den er bygget færdig. 

Movias beregninger viser, at det for bus 2A, 31 og 37 drejer sig om max. 1-2 minutter længere rejsetid på udvalgte tidspunkter af dagen. 

Kommunens egne beregninger for biler viser tilsvarende, at bilisterne må forvente 1-2 minutters længere rejsetid på Torvegade i myldretiden morgen og eftermiddag. 

Begge estimater er med forbehold for afvigelser. 

Skaber de nye ensretninger i gaderne bag Torvegade mere omvejskørsel?

For nogle bilister vil de nye ensretninger give en mere direkte rute fra sidegaderne ud i Torvegade, mens det for andre bilister vil give en vis omvejskørsel. Til gengæld bliver trafiksikkerheden for cyklisterne på Torvegade væsentligt forbedret med disse tiltag, fordi højresvingende biler primært samles i lyskrydsene, hvor de kan dreje med mindst risiko for de ligeudkørende cyklister . 

Hvad koster ombygningen af Torvegade?

Projektet har et samlet budget på 70 mio. kr. De 26,9 mio. kr. kommer fra en statslig cykelpulje, mens resten er finansieret af Københavns Kommune. 

Hvorfor tager vejarbejdet så lang tid?

Da der er tale om en af de mest trafikerede færdselsårer i København, kan vi ikke lukke helt af for biler og busser, mens arbejdet står på, men er nødt til at opretholde trafikken i et vist omfang. Det betyder, at vejarbejdet vil strække sig over længere tid, end hvis gaden kunne spærres helt af. Til gengæld er der flere muligheder for at tilrettelægge arbejdet på en måde, så anlægsperioden bliver kortest mulig og med færrest mulige gener for lokalområdet og trafikanterne.

I første halvår af 2025 bliver det afgjort, hvilket entreprenørfirma, der skal udføre arbejdet. Herefter lægger vi sammen med entreprenøren en detaljeret plan for arbejdet. Her bliver det bl.a. afklaret, hvordan trafikken skal afvikles, og om vejarbejdet kan nås på kortere tid end de forventede ca. to år. Så følg med her på hjemmesiden og i projektets nyhedsbrev.

Hvorfor kan HOFORs gravearbejde ikke laves samtidig med cykelstiprojektet?

Det er desværre ikke praktisk muligt at udskifte fjernvarmerør og ombygge gaden samtidig. Derfor er projektet koordineret med HOFOR , så de har tid til at udskifte fjernvarmerørene, inden vi ombygger vejen. På den måde  undgår man at skulle lægge ny, øverste asfalt og slidlag to gange. 

Har du spørgsmål? Så kontakt os

Cykel- og Vejprojekter

Islands Brygge 37

2300 København S